Produkty

Mizuna

Łac. Brassica campestris var. nipposinica

Mizuna

Mizuna, z łac. Brassica campestris var. nipposinica, jest rośliną z rodziny kapustowatych, występującą w Chinach i Japonii. Uprawiana jest od czasów starożytnych i do dzisiaj jest popularnym warzywem kuchni orientalnej. Mizuna jest rośliną jadalną, która posiada charakterystyczne pierzaste liście dorastające do wysokości ok. 20-30 cm. 

W zależności od odmiany, mogą się jednak od siebie znacząco różnić – można spotkać mizunę o liściach zielonych, żółtych, brązowawych, strzępiastych i ząbkowanych. Poszczególne odmiany również inaczej smakują. Nadającą się do spożycia częścią rośliny są również pojawiające się na łodyżkach niewielkie kwiaty – mizuna zakwita w porze letniej. Roślina, pomimo że wykorzystywana jest głównie jako warzywo, jest atrakcyjna i może być urozmaiceniem otoczenia.

Mizunę można uprawiać w ogrodach jako roślinę jednoroczną, choć równie dobrze sprawdza się w pojemnikach w mieszkaniu. Jej hodowanie jest wyjątkowo proste, gdyż ma niewielkie wymagania – jest dość odporna na chłód i można ją umieszczać w gruncie już od kwietnia. Najlepiej rozwija się w temperaturze ok. 20°C, choć w przypadku przymrozków jest wyjątkowo trwała. Szybko wzrasta i zbiór plonów następuje już po 5-6 tygodniach. Wcześniej można delikatnie obskubywać roślinę ze świeżych listków, ale po takim zabiegu wydziela ona intensywniejszy zapach, wabiąc szkodniki. W uprawie gruntowej warto zabezpieczać ją przed ślimakami. Dobrze wzrasta na stanowiskach słonecznych i cienistych, więc nadaje się też do uprawy balkonowej.

Mizuna ceniona jest przede wszystkim przez wzgląd na swoje walory smakowe. Możliwość hodowania jej w doniczkach w mieszkaniach pozwala na stały dostęp do tego smacznego warzywa przez cały rok – wówczas należy jej jedynie zapewnić dobre światło i stałe podlewanie. Roślina posiada pikantny, przypominający musztardę smak – wykorzystuje się ją jako składnik sałatek i rozmaitych potraw chińskich i japońskich, na przykład z woka. Posiada doskonałe właściwości zdrowotne, jest bowiem bogata w witaminy A i C, kwas foliowy, fosfor i żelazo, a także w przeciwutleniacze hamujące rozwój wielu chorób.

Data publikacji: 27.02.2017