Produkty

Seler naciowy

Łac. Apium graveolens L. var. Dulce

Seler naciowy

Seler naciowy, z łac. Apium graveolens L. var. Dulce, to roślina należąca do rodziny baldaszkowatych. Pochodzi z terenów Morza Śródziemnego i występuje w wilgotnych rejonach całej Europy oraz Azji.

Roślina cechuje się grubymi, ściśle zachodzącymi na siebie łodygami, z których wyrasta mnóstwo intensywnie zielonych i mocno unerwionych liści. Seler naciowy jest uznawany za jedno z najstarszych warzyw świata.

Seler naciowy ma bardzo zbliżone wymagania do selera korzeniowego, w związku z czym najlepiej rośnie w słonecznym miejscu na żyznej i wilgotnej glebie. Optymalnym gruntem dla rośliny jest podłoże torfowe lub czarne ziemie, w pierwszym roku po nawożeniu kompostem, o odczynie oscylującym w okolicach obojętnego. Jeśli wystąpi konieczność dostosowania pH ziemi do wymagań rośliny, zaleca się wapnowanie, jednak istotnym jest, aby nie wykonywać go bezpośrednio przed sadzeniem selera.

Jest też bardzo wymagający pod względem zapotrzebowania na wodę – potrzebuje nawadniania w czasie silnego rozrostu korzeni. Jeśli chodzi o wzbogacanie stanowiska pod hodowlę selera naciowego, należy nawozić je wiosną przed posadzeniem, z kolei nawóz azotowy zaleca się dostarczać w 2-3 dawkach. Warzywo jest bardzo wrażliwe na niedobór boru, magnezu oraz wapna, o czym trzeba pamiętać, gdyż w przeciwnym razie skutkiem będą plamy chlorotyczne, ciemnienie i brązowienie rośliny.

Metodą rozmnażania selera naciowego jest (podobnie jak w przypadku selera korzeniowego) rozsada wysadzana do stałego gruntu pod koniec maja lub – jeśli temperatura na zewnątrz nadal będzie niska – później. A jeśli zależy nam na hodowli przyśpieszonej, to zalecana jest uprawa pod włókniną lub folią perforowaną.

Seler naciowy posiada głównie właściwości lecznicze, pomagając w leczeniu chorób reumatycznych, artretyzmu, zapalenia ucha, schorzeń płucnych. Ponadto obniża ciśnienie krwi, wzmacnia układ odpornościowy i oczyszcza organizm. Co więcej, warzywo jest cennym składnikiem używanym w kuchni jako element sałatek, zup, soków czy też surówek. Natomiast z uwagi na niewielką ilość kalorii i dużą zawartość błonnika, seler jest doceniany przez osoby będące na diecie. Roślina jest źródłem witamin, takich jak C, B, PP i E oraz beta-karotenu, żelaza czy wapna. Seler naciowy nadaje się do hodowli w przydomowych ogródkach oraz na działkach.

Data publikacji: 16.01.2017