Z czego zbudować podjazd

Podjazd to inwestycja na długie lata, która decyduje nie tylko o komforcie poruszania się po własnej posesji, ale również jej estetyce. Warto więc dołożyć starań, by wykonać go z trwałych materiałów, które na skutek częstej eksploatacji podjazdu i działania czynników atmosferycznych nie utracą swoich właściwości ani aspektu dekoracyjnego. Z czego wybudować podjazd, by służył w niezmiennym stanie przez długi czas?

Podjazd

Na rynku znajdziemy wiele materiałów budowlanych, które dobrze sprawdzą się w roli podjazdu. Poniżej przestawiamy te, z którymi spotykamy się najczęściej. Czym się wyróżniają?

1. Kostka brukowa – to materiał, który powszechnie wykorzystywany jest do układania nawierzchni różnego typu, w tym także podjazdów. W ramach tej kategorii dokonać można kilku podziałów. Kostkę brukową dzielimy więc:

  • ze względu na wykorzystany materiał:

-kostka betonowa – jeden z najczęściej wybieranych materiałów na podjazdy, który powstaje z betonu: czystego (kostka jednowarstwowa) lub z dodatkiem kruszywa (np. granitu, kwarcu czy bazaltu – kostka dwuwarstwowa). Może mieć powierzchnię płaską lub chropowatą i występować w wielu kształtach, barwach i wzorach,

-kostka kamienna – najdroższa spośród innych kostek, powstaje z granitu, bazaltu, wapienia lub piaskowca. Jest odporna na zmienne warunki atmosferyczne, nie wchłania wody, nie ściera się, jest wytrzymała i trwała,

-bruk klinkierowy – powstaje z gliny i pisaku, a dzięki wypalaniu go w piecu w wysokich temperaturach odznacza się dużą trwałością i odpornością na działanie czynników zewnętrznych. Jego kolory nie blakną i dobrze komponują się z pozostałymi elementami wykończeniowymi budynku (elewacji, dachu) i jego otoczenia,

  • ze względu na sposób produkcji:

-standardowa – zwana inaczej przemysłową, stosowana na dużych nawierzchniach, zwykle w szarym kolorze, gładkiej powierzchni i prostokątnym kształcie,

-szlachetna – jej powierzchnia poddawana jest obróbce, w wyniku czego otrzymuje się np. materiał o płaszczyźnie płukanej, łupanej, postarzanej czy szczotkowanej,

  • ze względu na kształt, kolor, rozmiar:

-kostka brukowa przybiera rozmaite kształty (np. trapezu, fali, kwadratu, kości) i kolory, dzięki czemu mamy możliwość dopasowania wyglądu podjazdu do stylu i kolorystyki całego budynku. Dostępne są także różne jej rozmiary, które decydują o odporności materiału na obciążenia i decydują o możliwościach jego zastosowania.

Podjazd

2. Kraty betonowe lub z tworzywa sztucznego – podjazdy z nich wykonane są alternatywą dla typowych brukowanych konstrukcji. Ich ażurowa struktura daje możliwość wypełnienia poszczególnych kratek zielenią (zwykle trawą lub gatunkami roślin odpornymi na deptanie) bądź jedynie piaskiem czy żwirem. Kratki umożliwiają łatwe odprowadzanie wody deszczowej. Wykonane z betonu dobre utwardzają podjazd, jednak nie nadają się do wykładania nimi ścieżek. Kraty z PCV z kolei sprawdzają się w przypadku podjazdów mniej eksploatowanych.

3. Płyty betonowe – dostępne są w wielu kolorach i kształtach. Ich powierzchnia może być gładka bądź posiadać ciekawą fakturę (np. wzór kamieni czy kostki). Ich właściwości zbliżone są do cech kostki betonowej. Podobnie też jak ona, mogą zostać wzbogacone dodatkiem kruszywa.

Podjazd

4. Beton wylewany – powierzchnie tworzone z wylewanego betonu są równe, płaskie i zwykle w szarym kolorze, choć możliwe jest ich barwienie i dodawanie kruszywa. Powierzchnię betonową można w łatwy sposób odnowić lub wyrównać poprzez wylanie na nią kolejnej warstwy. Za pomocą metody stemplowania podjazd wylany z betonu może przyjąć oryginalną formę i być zdobiony imitacją kostki, desek czy kamienia.

5. Żwir – to naturalny materiał, który dobrze komponuje się z budynkami i obejściami utrzymanymi w różnym stylu. Prawidłowo wykonany podjazd ze żwiru jest trwały i pięknie się prezentuje. Wykonuje się go z 3-4 warstw kruszywa wysypywanych kolejno na podbudowie. Poszczególne warstwy układa się tak, by każda następna była drobniejsza od poprzedniej, co pozwoli na odpowiednie zagęszczenie ziaren i zapobiegnie osuwaniu się kamyczków. Poszczególne warstwy należy obficie polewać wodą i ubijać zagęszczarką.

Przeczytaj także, jak prawidłowo wykonać podjazd.