Budowa podjazdu – wybór materiałów i projekt

Podjazd do garażu stanowi niezwykle ważny element w pełni funkcjonalnego budynku. Aby go wykonać, należy podjąć szereg odpowiednich decyzji. W tym artykule podpowiadamy, co warto wiedzieć o wyborze materiałów, które mogą nam posłużyć do stworzenia podjazdu, oraz jak właściwie zaplanować działania.

Budowa podjazdu – wybór materiałów i projekt

Wybór materiałów

Obecnie mamy do wyboru wiele rozwiązań, za pomocą których jesteśmy w stanie wykonać podjazd, stąd też przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zapoznać się z charakterystyką każdego z nich. Mowa tutaj o kostce brukowej, płytach betonowych, cegłach klinkierowych, wylewkach betonowych i żwirze. Powinniśmy zwrócić w tym wypadku uwagę zarówno na parametry użytkowe, takie jak wytrzymałość na przenoszenie obciążeń pojazdów, jak i aspekty czysto wizualne – podjazd powinien współgrać z fasadą budynku, a także otaczającą go terenem – strefą przydomową czy ogrodową.

Kostka brukowa

To obecnie najpopularniejszy budulec, wybierany równie chętnie do tworzenia chodników i ścieżek, jak i podjazdów do garażu. Wpływ ma na to przede wszystkim wyjątkowo przystępna cena kostki brukowej, za którą stoi dodatkowo dostępność tego materiału w wielu kolorach i kształtach. To daje nam z kolei możliwość uzyskiwania wielu konfiguracji, doskonale zgranych z otoczeniem. Kostka dostępna jest w takich kolorach jak szary, czerwony, brązowy, czarny, zielony, czerwony czy żółty oraz w formie prostokąta, kwadratu, a także popularnej „kości”. Materiał ten może przenosić duże obciążenia, a przy tym stosunkowo łatwe jest układanie tego budulca, nawet w określone wzory. W przypadku podjazdów szczególnie ważna jest grubość bruku, która definiuje jego wytrzymałość – pojazdy samochodowe mogą się poruszać po kostce o minimalnej grubości 6 cm.

Płyty betonowe

Płyty wykonane, podobnie jak kostka brukowa, z betonu, mają zbliżone właściwości. Są trwałe i świetnie przenoszą obciążenia pojazdów samochodowych. Występują najczęściej w kolorze szarym, ale mogą być też barwione na inny kolor. Mogą też posiadać gładką lub tłoczoną w różne wzory powierzchnię. Płytę betonową odróżnia od kostki brukowej przede wszystkim dużo większy format. To sprawia, że świetnie spisuje się ona w przypadku budynków o nowoczesnym charakterze. Do bardziej tradycyjnych domów może jednak pasować specjalna płyta ażurowa posiadająca wycięcia na zewnątrz i wewnątrz. Płyty ażurowe mają najczęściej wymiary 40 × 60 cm, tradycyjne płyty betonowe to z kolei kwadraty o wymiarach 35 cm x 35 cm.

Cegły klinkierowe

Ich wytrzymałość nie jest tak duża, jak kostek i płyt wykonanych z betonu, ale również mogą być z nich tworzone funkcjonalne najazdy samochodowe. Cegły klinkierowe polecane są przede wszystkim do domów o bardziej tradycyjnym charakterze (doskonale komponują się z wszelkimi elementami kamiennymi) oraz w przypadku średnio intensywnie użytkowanego podjazdu, po którym poruszają się samochody osobowe. Co bardzo istotne, klinkier jest odporny na działanie olejów, benzyny oraz kwasów, dzięki czemu nie musimy się obawiać o kondycję naszego podjazdu, pozostawiając wszelkie pojazdy przed garażem. Podjazd z cegieł klinkierowych należy wykonać według tych samych zasad, co powierzchnię z kostki brukowej – mowa tutaj przede wszystkim o przygotowaniu grubego podłoża piaskowego oraz podsypki z drobnego żwiru.

Wylewki betonowe

Wciąż warto postawić na tradycyjne wylewki – co prawda rozwiązanie to jest mało estetyczne, lecz za to wyjątkowo praktyczne. Możemy także zdecydować się na wybór tak zwanego betonu stemplowanego – rozwiązanie nowoczesne i atrakcyjne wizualnie, lecz wymagające nieco większej wiedzy i doświadczenia. Wykonanie podjazdu przy użyciu tradycyjnej wylewki jest stosunkowo tanie i proste – konieczne jest tutaj wykonanie wykopu oraz ułożenie w nim szalunku z desek. Tworząc podjazd z betonu stemplowanego, możemy sobie pozwolić na wykonanie formy imitującej np. kostkę, kamień lub deskę, dowolnie zabarwić beton pigmentem, a także – wykonać tego rodzaju podjazd na już istniejącej starej powierzchni betonowej.

Budowa podjazdu – wybór materiałów i projekt

Żwir

Stanowi alternatywę dla wszystkich wyżej opisanych materiałów. Wykonanie podjazdu pod garaż ze żwiru posiada wiele zalet – jest przede wszystkim łatwe i tanie. Prawidłowo stworzony podjazd z tego naturalnego budulca jest też wystarczająco wytrzymały, by mogły poruszać się po nim pojazdy samochodowe. Istotne jest w tym przypadku wykonanie go z kilku warstw kruszywa (najczęściej 3 lub 4), które charakteryzuje się ostrymi i nieregularnymi krawędziami. Ponadto układane kolejno warstwy powinny być coraz drobniejsze – w ten sposób kruszywa lepiej się zagęszczą i zaklinują, tworząc tym samym trwały podjazd.

Porada eksperta:

Należy pamiętać o tym, że materiał użyty do budowy podjazdu powinien być nie tylko zdolny do przenoszenia obciążeń pojazdów, ale także
wykazywać się dostateczną wytrzymałością na ściskanie. Minimum w tym przypadku to 35 MPa. Im większy jest ten parametr, tym bardziej intensywne
może być użytkowanie podjazdu przez wiele lat.

Projekt

Nasz plan działania powinien być wieloetapowy. Na początku powinniśmy uwzględnić przede wszystkim nasze potrzeby i według nich zagospodarować odpowiedni obszar, na którym stworzymy podjazd. Należy zastanowić się, czy podjazd będzie pełnił funkcję jedynie drogi przodującej pod bramy garażowe, czy będzie także parkingiem dla większej ilości pojazdów.

Mając to na uwadze, możemy zdecydować się wybór najbardziej odpowiadającego nam budulca, a następnie zaplanować szczegółowo wykonanie podjazdu. Nie możemy tutaj zapominać o najważniejszych parametrach materiałów budowlanych oraz ich właściwym ułożeniu na gruncie. Kluczowe jest w tym przypadku dokładne zaplanowanie wykonania warstw podbudowy i elementów obrzeżowych. Przed rozpoczęciem prac i zakupem budulca warto także obliczyć, jaka jego ilość będzie nam niezbędna.

Porada eksperta:

Jeśli chcemy być pewni dobrze zaprojektowanego podjazdu, powinniśmy rozważyć skorzystanie z usług architekta krajobrazu, który może dokładnie
zaplanować stworzenie wszystkich przydomowych stref, włącznie z chodnikami i ścieżkami, miejscami rekreacyjnymi czy uprawnymi.

Budowa podjazdu – wybór materiałów i projekt

Rozmiary podjazdu

Są one uzależnione w dużej mierze od tego, jakim terenem dysponujemy. Przede wszystkim, jeśli chodzi o długość, która powinna obejmować odcinek od bramy wjazdowej bezpośrednio do bramy garażowej, łącząc się z posadzką wewnętrzną. Jeśli chodzi zaś o szerokość, to zalecane minimum powinno wynosić 3 m. Kiedy planujemy zorganizować na podjeździe dodatkowe miejsce postojowe, powinno mieć ono z kolei minimalne wymiary 5 × 2,5 m. W sytuacji, gdy posiadamy znacznie większą posesję, możemy zastanowić się nie tylko nad stworzeniem miejsca postojowego, ale także zatoczki, która umożliwi pojazdom swobodne zawracanie.

Przygotowanie podłoża

Liczy się tutaj przede wszystkim odpowiednie utwardzenie terenu oraz stworzenie podbudowy, która zapewni właściwą stabilność ułożonemu na koniec materiałowi. Kiedy mamy do czynienia z glebą przepuszczalną, powinniśmy zdecydować się na wykonanie podbudowy drenażowej, który wymaga ubicia na spodzie tłucznia lub grubego żwiru oraz wysypania podsypki z piasku. Kiedy zaś gleba jest gliniasta, podbudowa powinna być betonowa. Niezależnie jednak od rodzaju podbudowy, powinniśmy pamiętać o tym, aby wykonać ją z około 1-2-procentowym spadkiem na boki, dzięki czemu unikniemy zalegania wody na podjeździe.

Porada eksperta:

Projektując podjazd i przygotowując podłoże pod jego wykonanie, nie możemy zapominać również o wykonaniu wykopów pod instalacje, które powinny
znaleźć się pod nawierzchnią. Mogą to być instalacje elektryczne, kanalizacyjne, odwadniające lub sanitarne.