Produkty

Rzodkiewka

Łac. Raphanus sativus var. sativus

Rzodkiewka

Rzodkiewka, z łac. Raphanus sativus var. sativus, to odmiana rzodkwi zwyczajnej z rodziny kapustowatych. Była uprawiana już w starożytnym Egipcie i nadal pozostaje jednym z bardziej popularnych warzyw korzeniowych. Najbardziej charakterystyczny jest dla niej korzeń w postaci niewielkich, okrągłych, czerwonych bulw o gorzkawym i lekko pikantnym smaku. Nad ziemią prezentuje się w postaci ulistnionej łodygi, która osiąga wysokość ok.15-60 cm.

Uprawa rzodkiewek jest łatwa i szybka – już po ok. 4 tygodniach po zasianiu są gotowe do zbiorów i spożycia. Warzywa preferują stanowiska słoneczne oraz próchniczne, przepuszczalne i wilgotne gleby o odczynie obojętnym lub lekko zasadowym. Ponieważ należą do kapustowatych, należy pamiętać, by nie uprawiać ich w miejscu, w którym wcześniej rosły inne warzywa z tej rodziny.

Najlepszym momentem na wysiew rzodkiewki jest okres od marca do maja i od sierpnia do września. Zalecane jest cykliczne prowadzenie uprawy i wysiew nasion co kilkanaście dni. Daje to gwarancję stałych plonów. Przed rozpoczęciem uprawy, należy odpowiednio przygotować podłoże, przekopując je oraz wzbogacając wieloskładnikowymi nawozami mineralnymi. Nasiona należy umieścić na głębokości ok. 2-3 cm w rzędach oddalonych od siebie o ok. 15 cm. Kiedy wykształcą się pierwsze listki, należy przerwać warzywa, pozostawiając sadzonki co ok. 3-5 centymetrów. Wskazane jest wysianie rzodkiewki pomiędzy innymi roślinami, co zapewni jej ochronę przed nadmiernym słońcem.

W pielęgnacji rośliny najważniejsze jest jej regularne, lecz nie nazbyt obfite podlewanie. Należy również pamiętać o odchwaszczaniu oraz spulchnianiu gleby między rzędami. Po ok. 3-4 tygodniach, kiedy średnica korzenia osiągnie ok. 2 cm, rzodkiewka nadaje się do zbioru. Niezalecane jest dłuższe przechowywanie jej w podłożu, gdyż niszczeje i staje się niesmaczna.

Zaniedbania w uprawie mogą prowadzić do pojawienia się chorób, takich jak zgorzel siewek czy czernienie korzeni. By ich uniknąć, należy wysiewać tylko zaprawione nasiona, a także stosować zmianowanie.

Rzodkiewkę należy spożywać w wersji surowej. Świetnie komponuje się z innymi warzywami w sałatkach oraz na kanapkach. Ponieważ ma właściwości bakteriobójcze i żółciopędne, jej spożywanie pomaga na dolegliwości układu trawiennego. Zawiera witaminy z grupy B oraz minerały, takie jak potas, wapń, fosfor i żelazo, a dzięki zawartym w niej związkom siarki, działa wzmacniająco na włosy i paznokcie.

Data publikacji: 16.01.2017