Jak odnowić rower?

Jeśli nasz rower powoli traci dawną sprawność i wygląd, warto poświęcić nieco czasu na jego drobną naprawę i odrestaurowanie. Jak możemy odświeżyć i odnowić nasz jednoślad?

Stopień odnowienia roweru zależy głównie od stanu pojazdu oraz naszej wizji i oczekiwanych zmian. Możemy poprawić jego sprawność – czyli dopiąć, dokręcić i wymienić zużyte elementy, jak również odświeżyć jego wygląd. Warto zacząć od prawidłowej diagnozy stanu roweru. Jeśli sami nie mamy doświadczenia w przeglądach roweru, warto go oddać do serwisu, po to aby określić które części są najbardziej zużyte i wymagają naprawy lub wymiany.

Malowanie roweru

Przed przystąpieniem do malowania, rower powinniśmy dokładnie umyć gąbką zamoczoną w ciepłej wodzie z mydłem lub płynem do naczyń. Potem suszymy go i wycieramy ściereczką z mikrofibry lub papierowym ręcznikiem. Malowanie roweru możemy ograniczyć tylko do pokrycia farbą niektórych jego części, np. ramy jako elementu największego i najbardziej widocznego. Samo odnowienie jej koloru czy uatrakcyjnienie ciekawymi wzorami ożywi nasz rower. Jeśli stwierdzimy, że potrzebne jest całościowe malowanie – rozbieramy rower na części, następnie zdzieramy naklejki i starą, wierzchnią warstwę farby. Poszczególne części szlifujemy co najmniej dwoma rodzajami papieru ściernego (np. 600 i 1000 mm).

Kiedy już wszystkie części będą zmatowione, przecieramy je materiałem nasączonym rozpuszczalnikiem (spirytusem, benzyną) w celu odtłuszczenia i odpylenia powierzchni. Miejsca, których malować nie chcemy, zaklejamy taśmą malarską.

Do odnawiania powierzchni rowerowych możemy użyć farb do metalu oraz lakierów ochronnych. Jeśli na lakier nałożymy jeszcze pastę i wypolerujemy powierzchnię – uzyskamy połysk, natomiast jeśli chcemy zostawić powierzchnie matowe, pasty nakładać nie musimy. Najwygodniej będzie użyć farb w sprayu, pamiętając o odpowiednim zabezpieczeniu otoczenia i zapewnieniu wentylacji. Przy znaczącej zmianie koloru warto użyć farby podkładowej, która ułatwi uzyskanie jednolitej powierzchni, bez prześwitów pierwotnej barwy.

Jako alternatywę dla malowania całości lub wytypowanych miejsc możemy zastosować specjalną folię samoprzylepną do rowerów i karoserii.

Uwaga: nie używamy papieru ściernego do części niklowanych, np. rurek przy siodełku czy kierownicy. Jeśli powierzchnie te są podrdzewiałe, wystarczy przetrzeć je folią aluminiową moczoną w zwykłej coli.

small_naprawa_detkismall_naprawa_detkismall_naprawa_detkismall_naprawa_detki

Inne sposoby odnawiania roweru

Wygląd roweru wyraźnie poprawimy i odświeżymy, jeśli:

- zwykłym pędzlem pomalujemy koła i (niektóre) szprychy roweru na kolor zbliżony do tego, który występuje w elementach pedałów, kierownicy czy błotników,

- odnowimy kierownicę, wymieniając jej uchwyty na inne, bardziej pasujące do zamierzonego wyglądy roweru, można owinąć je także specjalną taśmą-owijką,

- wymienimy na nowe błotniki, osłonki na koła oraz łańcuch. Elementy te pełnią ważne funkcje użytkowe, jak również wpływają na wygląd roweru. Warto pomyśleć zwłaszcza o dopasowaniu osłonek z ciekawymi wzorami,

- założymy modne ostatnimi czasy kolorowe opony – nie są co prawda tanie, ale korzystnie wpływają na wygląd roweru,

- zamocujemy ciekawe dodatki, jak np. dekoracyjny koszyk na kierownicę czy nowy dzwonek.

Niezbędne przeglądy

Co jeszcze powinniśmy sprawdzić w rowerze, aby stwierdzić, że jest całkowicie sprawny:

- czy z kół nie uchodzi powietrze. Jeśli opony przy obciążeniu uginają się na więcej niż 1 cm, koła wymagają dopompowania. Gdy powietrze nadal umyka, warto wymienić dętkę lub załatać ją,

- luz na piastach przez poruszanie kołem na boki. Jeśli wyczuwamy luz, należy udać się do serwisu, żeby skręcić mocniej koło lub wymienić odpowiednie części,

- poprawność działania hamulców, ewentualnie dokręcenie śrub na klamkach hamulcowych,

- łańcuch rowerowy – jeśli możemy podciągnąć go od dołu na więcej niż 1 cm, powinniśmy go w punkcie serwisowym naciągnąć lub wymienić.

- połączenia śrub na kierownicy, kołach, pedałach i wsporniku siodła – poluzowane śruby dokręcamy odpowiednim kluczem,

- stopień zużycia opon sprawdzamy po całkowitym spuszczeniu powietrza i ich ściśnięciu – jeśli guma przypomina rozstępy, oznacza to konieczność wymiany opon na nowe.

small_zestaw_imbusowsmall_zestaw_imbusowsmall_zestaw_imbusowsmall_zestaw_imbusow