Do czego służy bezpiecznik samochodowy?
Zadaniem bezpieczników samochodowych – podobnie jak tych montowanych w domu – jest ochrona poszczególnych odbiorników elektrycznych oraz całej instalacji przed zniszczeniem na skutek nagłego wzrostu natężenia prądu. Pamiętajmy o tym, że w skrajnych przypadkach przeciążenie obwodu mogłoby skutkować nawet pożarem. Bezpiecznik skutecznie zabezpiecza nas przed taką sytuacją – gdy natężenie jest zbyt wysokie, przepala się, wyłączając w ten sposób obwód.
Bezpieczniki służą do zabezpieczania wszystkich elementów samochodowej instalacji elektrycznej – od tych drobnych jak radio, klakson, światła czy też ogrzewanie po ważniejsze podzespoły, takie jak: alternator, komputer pokładowy, pompa hamulcowa lub cewki zapłonowe. Każdy samochód posiada również bezpiecznik główny, który może całkowicie odciąć zasilanie w pojeździe.
Z jakimi skutkami przepalenia bezpiecznika samochodowego możemy się liczyć? Należą do nich m.in.:
- nieprawidłowe działanie wentylacji lub ogrzewania;
- niedziałające światła samochodowe;
- brak wentylacji chłodnicy;
- spalone radio lub inne urządzenia elektroniczne zamontowane w pojeździe;
- niedziałający rozrusznik i brak możliwości uruchomienia samochodu.
Gdzie znajdziemy bezpieczniki w samochodzie
Bezpieczniki samochodowe znajdują się w 2 miejscach w samochodzie:
- w komorze silnika – najczęściej możemy na nie trafić nad prawym lub lewym nadkolem, nieco rzadziej w okolicach podszybia. Niektóre modele samochodów posiadają utrudniony dostęp do skrzynki z bezpiecznikami – aby się do niej dostać, trzeba najpierw wyjąć akumulator;
- w kabinie samochodu – pod deską rozdzielczą lub też po stronie pasażera.
Porada eksperta Zamiast szukać bezpieczników na wyczucie, możemy też po prostu sprawdzić ich położenie w instrukcji samochodu. Dowiemy się z niej, nie tylko gdzie są, lecz również jakim napięciem i natężeniem znamionowym się cechują. |
Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy?
Bezpieczniki samochodowe są umieszczane w specjalnych skrzynkach, zabezpieczonych pokrywką zamykaną zatrzaskiem. Najszybciej zdejmiemy ją, lekko podważając zatrzask płaskim narzędziem, np. śrubokrętem. Na pokrywie znajdziemy też dokładne informacje dotyczące tego, jakie rodzaje bezpieczników są wewnątrz, jakim amperażem się cechują i do ochrony jakich części systemu są przeznaczone.
Dość często informacje te są nieczytelne – szczególnie wtedy, gdy znajdują się na zewnętrznej stronie skrzynki umieszczonej pod maską. Wówczas wszystkie potrzebne wartości możemy bez trudu odczytać w instrukcji samochodu. Ważne jest, aby w miejsce spalonego bezpiecznika zamontować element o dokładnie takim samym amperażu – w przeciwnym razie nie będzie spełniać swojej funkcji lub ponownie ulegnie spaleniu. W skrajnym przypadku może to grozić nawet poważną awarią całego obwodu.