Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o pistolecie lakierniczym

Pistolet lakierniczy to narzędzie, przy pomocy którego pomalujemy najróżniejsze powierzchnie. Najczęściej stosuje się go jednak do pokrywania lakierem karoserii samochodowej. Oto kilka informacji, które warto poznać, zanim zaczniemy z nim pracować.

malowanie_pistoletem_lakierniczymmalowanie_pistoletem_lakierniczymmalowanie_pistoletem_lakierniczymmalowanie_pistoletem_lakierniczym

Jak działa pistolet do malowania lakierem

Prawidłowe działanie pistoletu lakierniczego jest możliwe dzięki podłączeniu do kompresora. Urządzenie doprowadza do zbiornika z farbą sprężone powietrze, które rozbija ją na drobne cząsteczki i „wypycha” do dyszy. Lakier wydostaje się z niej w postaci bardzo drobnych kropel w płaszczu powietrznym. Można więc porównać konstrukcję narzędzia do sposobu działania klasycznej puszki z farbą – pistolet lakierniczy jest jednak przeznaczony do wielokrotnego użytku.

Rodzaje pistoletów do malowania samochodu

Jeśli planujemy samodzielne pokrycie karoserii samochodowej lakierem, powinniśmy dobrze zastanowić się nad wyborem odpowiedniego pistoletu do lakierowania. Do naszej dyspozycji są następujące rodzaje:

Pistolet_lakierniczy_Airpress_z_dolnym_zbiornikiemPistolet_lakierniczy_Airpress_z_dolnym_zbiornikiemPistolet_lakierniczy_Airpress_z_dolnym_zbiornikiemPistolet_lakierniczy_Airpress_z_dolnym_zbiornikiem

pistolet HP (wysokociśnieniowy) – bazuje na najstarszej technologii lakierowania pod ciśnieniem. Posiada niewielki otwór, przez który farba jest wyrzucana pod dużym ciśnieniem. Na jego niekorzyść przemawia duże rozpylenie emalii, a tym samym jej marnowanie;

pistolet HVLP (niskociśnieniowy) – posiada więcej otworów, dzięki czemu obniża się ciśnienie pracy i więcej farby trafia na malowaną powierzchnię. Do prawidłowego działania potrzebuje jednak silnego kompresora;

pistolet LVLP (niskociśnieniowy z niskim zużyciem materiału) – opiera się na najnowocześniejszej technologii. Pracuje pod niskim ciśnieniem i niemalże nie marnuje farby, a do jego zasilania wystarczy kompresor o średniej sile.

Jaką dyszę do pistoletu lakierniczego warto wybrać?

Dyszę do pistoletu należy dobrać do rodzaju emalii oraz do podłoża. W przypadku preparatów do malowania karoserii samochodowej mamy do dyspozycji następujące możliwości:

1. malowanie techniką niskociśnieniową (HVLP):

- lakier uniwersalny – 1,3-1,5;

- baza – 1,3 lub 1,4;

- lakier bezbarwny – 1,3-1,5;

- wypełniacz – 1,7 lub 1,9;

- podkład – 1,7 lub 1,9.

2. malowanie techniką wysokociśnieniową (HP):

- lakier uniwersalny – 1,7 lub 1,9;

- baza – 1,2-1,4;

- lakier bezbarwny – 1,2-1,4;

- wypełniacz – 1,6 lub 1,8;

- podkład – 1,4 lub 1,6.

Warto wiedzieć

Wybór nieodpowiedniej dyszy może prowadzić do uzyskania nieestetycznego efektu malowania, a nawet do uszkodzenia urządzenia. Dlatego powinniśmy zawsze sprawdzić, czy wybrany lakier nadaje się do naszego akcesorium.

Pistolet lakierniczyPistolet lakierniczyPistolet lakierniczyPistolet lakierniczy

Zbiornik górny czy dolny?

Położenie to kolejny aspekt, który wpływa na komfort lakierowania. Możemy wybierać spośród 2 wariantów:

- zbiornik u góry – jest zwykle mniejszy, dlatego zaleca się stosować go podczas malowania detali. Lakier spływa w kierunku dyszy dzięki grawitacji, co umożliwia pracę z niższym ciśnieniem;

- zbiornik na dole – jest większy, więc sprawdzi się podczas pracy na większym obszarze. Konieczne jest użycie większego ciśnienia w celu „wyrzucenia” lakieru na zewnątrz.

Data publikacji: 02.03.2018