Rodzaje past polerskich
Do naszej dyspozycji są następujące rodzaje preparatów przeznaczonych do polerowania karoserii samochodowej:
- pasty polerskie agresywne – są przeznaczone do niwelowania głębokich rys. Wszystko za sprawą dość wysokiego współczynnika ścieralności, który umożliwia szybkie starcie powierzchniowych uszkodzeń karoserii;
- pasty polerskie wykończeniowe – stosowane w celu likwidacji negatywnych efektów powstałych po użyciu innych środków polerskich. Najczęściej chodzi tutaj o efekt hologramu;
- pasty polerskie uniwersalne – nadają się do likwidacji średnich zadrapań. Dodatkowo nadają karoserii połysk i stanowią przygotowanie do kolejnych zabiegów pielęgnacyjnych;
- woski ochronne – ostatni etap polerowania karoserii. Wykorzystując je, zapewnimy jej dodatkową ochronę przed zniszczeniem – np. na skutek ziarenek piasku uderzających o nią podczas jazdy. Oprócz tego zyskamy także powlokę hydrofobową, która będzie skutecznie odprowadzać wodę z lakieru.
Na co wpływają wielkość i twardość ziarna polerskiego?
Duży wpływ na właściwości ścierne pasty polerskiej ma wielkość ziarna, które zostało w niej zastosowane. Zasada jest prosta: im większe ścierniwo, tym większa siła cięcia – możemy więc usunąć nim głębsze rysy i zadrapania. Past polerskich z twardym ziarnem używa się najczęściej, aby usunąć ślady po szlifowaniu karoserii papierem ściernym o dużej gradacji. Niestety po ich zastosowaniu powierzchnia stanie się matowa – konieczne będzie wykończenie jej jeszcze innymi środkami polerskimi z mniejszym ziarnem.
Pozostałe kryteria wyboru pasty polerskiej samochodowej
Wybierając pastę polerską, możemy też uwzględnić takie aspekty, jak:
- nasze doświadczenie w pielęgnacji karoserii samochodowej – korzystanie z agresywnej pasty polerskiej wymaga np. pewnej wprawy. Niedoświadczony majsterkowicz może uszkodzić lakier, zamiast przywrócić mu wcześniejszą estetykę;
Porada eksperta Nawet jeśli posiadamy spore doświadczenie w polerowaniu lakieru samochodowego i tak zawsze zaczynajmy pracę od mniej agresywnych środków, aby sprawdzić, jak reaguje karoseria na obróbkę tym konkretnym środkiem. Dopiero później sięgajmy po środki z większym ziarnek – oczywiście w zależności od tego, czy jest taka potrzeba. |
- pożądane wykończenie końcowe – jeśli zależy nam tylko na odświeżeniu lakieru, w zupełności wystarczy standardowy środek polerski. W celu doprowadzenia karoserii do idealnego stanu (niemalże jak z salonu), konieczne będzie zastosowanie co najmniej kilku past polerskich;
- czas na wykonanie pracy – zgrubne wypolerowanie lakieru zajmie nam zaledwie kilka godzin. Jeśli chcemy to zrobić dokładniej, musimy liczyć się z tym, że wykonanie pracy zajmie nam nawet do kilkudziesięciu godzin, w tym czasie samochód nie będzie mógł być normalnie użytkowany. Warto więc przemyśleć wcześniej to, czy możemy sobie na to pozwolić.
Koniecznie sprawdźmy, jak i kiedy stosować pastę polerską – dowiemy się o tym z tego artykułu.