Kiedy wymienić opony w samochodzie? Sprawdzamy bieżnik

Bezpieczna jazda powinna być priorytetem każdego kierowcy. Dlatego też niezwykle istotne jest regularne sprawdzanie wszystkich podzespołów auta, a także dbanie o takie szczegóły, jak dobra widoczność na drodze. Niemniej ważne jest też kontrolowanie stanu opon – podobnie, jak wiele innych elementów samochodu wraz z biegiem czasu zużywają się i wymagają wymiany. Po czym poznać, że czas na nowy komplet opon?

Przede wszystkim bieżnik

Pierwszym i jednym z ważniejszych sygnałów informujących nas o konieczności wyrzuceniu starych opon i zastąpienia ich nowymi jest zużycie bieżnika. Polskie prawo ustala minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika na 1,6 mm, ale już wcześniej warto zainteresować się zastąpieniem opon nowymi. Dlaczego? Wartość 1,6 mm jest krytyczna, lecz już dużo wcześniej pogarszają się właściwości opon – już wtedy, gdy bieżnik jest płytszy niż 3-4 mm. Jest to poziom, w którym zwiększa się podatność na poślizgi hydrokinetyczne, zwane również aquaplaningiem.

Mówiąc krótko – w aucie z oponami z zużytym bieżnikiem jest wyższe prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg, a przy deszczowej pogodzie droga hamowania takiego pojazdu jest o wiele dłuższa, co bezpośrednio zmniejsza bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz pozostałych samochodów na ulicy.

uszkodzona_oponauszkodzona_oponauszkodzona_oponauszkodzona_opona

Jak sprawdzić głębokość bieżnika?

Krytyczne zużycie bieżnika powinno być widoczne gołym okiem – kiedy bieżnik w oponie będzie płytszy niż 1,6 mm, wówczas zauważymy paski z twardej gumy, które znajdują się w zdecydowanej większości modeli opon. Jeśli takie ostrzeżenie jest niewidoczne, ale nie chcemy dopuścić do jazdy na oponach niezapewniających maksymalnego bezpieczeństwa, możemy wtedy zmierzyć głębokość bieżnika ręcznie. Do tego zadania najlepiej wykorzystać specjalnie przeznaczone do tego narzędzie, które najczęściej jest niewielkie i kosztuje ok. kilkunastu złotych.

Jeśli jednak nie posiadamy takiego akcesorium pod ręką, możemy wykorzystać inne dostępne przedmioty – nawet wykałaczkę, zapałkę, monetę czy kawałek tektury. Przed sprawdzeniem stanu bieżnika powinniśmy ustawić auto na równym i płaskim terenie, a także maksymalnie skręcić koła. Bieżnik mierzymy w kilku miejscach na obwodzie opony, co pozwala jednocześnie zdiagnozować inne problemy z samochodem – jeśli głębokość bieżnika w różnych miejscach jest inna, może to oznaczać, że niezbędne będzie wyważenie lub ustawienie zbieżności kół.

Uwaga!

Poszczególne opony mogą zużywać się w różnym tempie, nie oznacza to jednak, że te w lepszym stanie powinniśmy zachować do dalszej pracy. Jeśli decydujemy się na wymianę opon, warto wymienić je wszystkie, co wpłynie na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Upewnijmy się również, że wszystkie opony są tego samego typu.

Miernik_glebokosci_bieznika_BGS_TechnicMiernik_glebokosci_bieznika_BGS_TechnicMiernik_glebokosci_bieznika_BGS_TechnicMiernik_glebokosci_bieznika_BGS_Technic

Co zrobić ze starymi oponami?

Stare opony należy zutylizować, aby nie zagrażać środowisku. Najlepszym rozwiązaniem jest odwiedzenie serwisu samochodowego z nowymi oponami i zlecenie ich wymiany – najczęściej warsztaty zachowują stare opony i następnie oddają je do utylizacji. Jeśli jednak decydujemy się na samodzielne ściągnięcie starych i założenie nowych opon, wówczas możemy spytać w serwisie, czy przyjmą od nas zużyte elementy. W niektórych miejscach taka usługa może być odpłatna, jednak nie powinna kosztować więcej niż kilka złotych. Opony możesz też wykorzystać do wykonywania rozmaitych dekoracji – przykłady ich zastosowania znajdziesz tutaj.

sprawdzanie_bieznikasprawdzanie_bieznikasprawdzanie_bieznikasprawdzanie_bieznika