Rodzaje smarów technicznych

Smary techniczne to substancje stosowane wszędzie tam, gdzie konieczne jest złagodzenie tarcia pomiędzy poszczególnymi elementami mechanizmu, które ścierają się ze sobą. Jakie ich rodzaje wykorzystujemy i czym się one cechują?

smarowaniesmarowaniesmarowaniesmarowanie

Czym jest smar?

Smar jest produktem o płynnej, półpłynnej lub stałej konsystencji. Używamy go wszędzie tam, gdzie chcemy zmniejszyć tarcie ruchomych części maszyn. Preparat ten stworzy na ich powierzchni film, który zapewni poszczególnym elementom lepszy poślizg podczas pracy.

Smary są uzyskiwane poprzez połączenie oleju bazowego (70-75% całości) z zagęszczaczem i odpowiednimi ulepszaczami. Te końcowe dodatki zależą od zamierzenia producenta i mogą cechować się właściwościami antykorozyjnymi, przeciwutleniającymi, adhezyjnymi lub innymi.

Czym różnią się smary od olejów, które odznaczają się podobnym zakresem zastosowania? W ich składzie znajdziemy zagęszczacz, dzięki czemu posiadają one mniej płynną konsystencję – dlatego też nie ściekają z potraktowanych nimi powierzchni.

Czy wiesz, że…?

Mikroskopowy obraz smaru przypomina gąbkę nasączoną cieczą. Funkcję gąbki pełni tutaj zagęszczacz – to on tworzy strukturę tej substancji i łączy wszystkie składniki w całość o jednolitej konsystencji.

Wazelina techniczna 60 mlWazelina techniczna 60 mlWazelina techniczna 60 mlWazelina techniczna 60 ml

Dlaczego stosujemy smary techniczne?

Jakie konsekwencje grożą nam, jeśli nie będziemy stosować smaru w naszych maszynach? Może się to wiązać z takimi problemami, jak:

- przyspieszone zużywanie się elementów narażonych na bezpośredni kontakt i ścieranie się ze sobą;

- szybsze przegrzewanie się maszyny podczas pracy;

- korodowanie materiału, z którego wykonana jest maszyna;

- większe wnikanie zabrudzeń w jej powierzchnię.

Rodzaje smarów technicznych

Do naszej dyspozycji zalicza się następujące rodzaje smarów technicznych:

nasmarowywanie rowerunasmarowywanie rowerunasmarowywanie rowerunasmarowywanie roweru

smar litowy – nazywany jest smarem uniwersalnym, ponieważ nadaje się do najróżniejszych zastosowań. Wykazuje on wysoką odporność na działanie wody, a przy tym nadaje się do wykorzystywania zarówno przy niskich, jak i przy wysokich obrotach. Może być używany w środkach transportu i w maszynach przemysłowych pracujących w temperaturze do 125°C – znajdziemy go np. w łożyskach tocznych lub w prowadnicach zębatych;

smar molibdenowy – stanowi odmianę poprzedniego rodzaju smaru, którą uzupełniono o dodatek dwusiarczku molibdenu. Dzięki temu sprawdza się podczas pracy przy wyższych obciążeniach i niższych obrotach. Pozwala również wyeliminować drgania;

smar miedziowy – stosowany w przemyśle ciężkim do zabezpieczania sworzni, nakrętek i łączników rur kolektorów cieplnych. Wytrzymuje temperaturę pracy równą 1200°C, choć przy 320°C znikają jego właściwości smarne i staje się smarem suchym;

smar silikonowy – używa się go w przypadku materiałów takich jak tworzywo sztuczne, metal, ceramika czy guma. Nie jest on toksyczny i może być dopuszczony do kontaktu z żywnością;

smar grafitowy – wykazuje odporność na działania czynników atmosferycznych oraz na duże obciążenia;

smar bentonitowy – jest nietopliwy, dlatego bywa stosowany w sytuacjach, gdy wysoka temperatura pracy uniemożliwia zastosowanie innego rodzaju smaru;

wazelina techniczna – nadaje się do krótkotrwałego zabezpieczania przed korozją oraz do zabezpieczania przed tarciem w mało obciążonych systemach. Służy również jako izolator w zabezpieczaniu styków przed utlenianiem.

 

Data publikacji: 30.11.2017