Jak wybrać kanister do paliwa?

Kanistry do paliwa przydają się w wielu sytuacjach. Jeśli mieszkamy daleko od stacji benzynowej, trzymanie jednego czy dwóch w zapasie może uratować nas, gdy zaskoczy nas pusty bak. Kanister warto też mieć w bagażniku, gdy wybieramy się w długą trasę po dziewiczych drogach. Jaki model wybrać, by paliwo było odpowiednio zabezpieczone?

Kanister na benzynę plastikowy – wady i zalety

Podstawowym modelem kanistra jest ten wykonany z tworzywa sztucznego. Można go dostać w wielu sklepach – w tym na każdej stacji benzynowej oraz w supermarketach – i jest atrakcyjny cenowo. Niższa cena względem konkurencyjnego kanistra metalowego wiąże się jednak ze słabszą wytrzymałością. Najbardziej narażony na uszkodzenia, zwłaszcza przerwanie, jest lejek.

Wiele osób martwi się, że podczas przewożenia pełnego kanistra plastikowego w bagażniku benzyna nieustannie się miesza, a powstały w ten sposób ładunek elektrostatyczny może doprowadzić do zapłonu. Czy jednak jest to rzeczywiste zagrożenie? Jeśli kupujemy produkty sprawdzonych producentów, takie jak ten kanister z tworzywa sztucznego, wówczas nie mamy się czego obawiać. Wykorzystywane przez nich tworzywa są przetestowane pod kątem tego typu zagrożeń. Ponadto dobre kanistry mają atest – upewnijmy się, że wybrane przez nas też mają

Zobacz także: Jak usunąć rdzę i drobne uszkodzenia karoserii?

Jak wybrać kanister do paliwa?

Kanistry z tworzywa sztucznego, podobnie jak metalowe, mogą być podzielone na komory. Modele takie jak ten ułatwiają kontrolowania zużycia – mniejszy bak możemy potraktować jako rezerwę. Ważne też, by były wyposażone w lejek lub rurkę. Kanister musi być poręczny i umożliwiać swobodny chwyt dłonią, wówczas zachodzi niewielkie ryzyko, że rozlejemy paliwo.

Dowiedz się: Jak konserwować smarownicę?

Kanister na benzynę metalowy – wady i zalety

Jeśli chcemy kupić kanister trwały, niezawodny i przeznaczony do wielokrotnego użytku, możemy zwrócić uwagę na model wykonany z metalu. Powinien zostać pokryty specjalną farbą, zapewnia mu ona bowiem oporność na działanie paliw i rdzewienie.

W metalowym kanistrze benzynę można przechowywać dłużej i bez obawy o utratę jej właściwości. Jest znacznie odporniejszy na uszkodzenia mechaniczne od plastikowego. Nawet korzystanie z niego – przelewanie benzyny – jest wygodniejsze. Do wad należą wyższa cena oraz mniejsza dostępność. Niektórym może przeszkadzać także hałas, jaki metalowy kanister na paliwo powoduje podczas obijania się o inne przedmioty przewożone w bagażniku – model plastikowy nie ma tej wady.

Trwały lejek do kanistra metalowego i plastikowego wybierzemy dzięki czemu poradnikowi.

Jak wybrać kanister do paliwa?

Kanister na paliwo a wielkość

Cena i funkcjonalność kanistrów na benzynę zależą nie tylko od materiału wykonania, ale również od wielkości, przekładającej się na pojemność. W aucie osobowym, motocyklu, skuterze i jako niewielka rezerwa sprawdzą się modele 2-, 3- i 5-litrowe. Do przechowywania większych ilości paliwa w piwnicy oraz zabierania w trasę przez kierowców samochodów spalających sporo benzyny, np. tirów, lepsze będą kanistry 10-, 20-, 30-, a nawet 50-litrowe. Warto też pamiętać, że im więcej paliwa w kanistrze, tym gorzej się go podnosi i korzysta z niego.

Czy wiesz, że…?

Kanistry do paliwa kupuje się nie tylko z myślą o zasilaniu aut. Korzystają z nich właściciele łodzi motorowych, kosiarek i kos spalinowych, a nawet pił spalinowych. Dzięki gromadzeniu zapasu paliwa unikniemy wyprawy do sklepu w środku pracy, gdy silnik odmówi posłuszeństwa.

Proste kanistry mają mocną i szczelną zakrętkę oraz podstawowy lejek. Jeśli nie, lejek lub kranik można dokupić oddzielnie – warto to zrobić. Te droższe mogą być wyposażone w lepsze i trwalsze mechanizmy ułatwiające przelewanie paliwa.