Płyny hamulcowe – dostępne rodzaje i ich właściwości

Poprawnie działający układ hamulcowy równa się większemu bezpieczeństwu podczas jazdy. Dlatego tak istotną kwestię stanowi dbanie o jego sprawność i stosowanie odpowiednich płynów hamulcowych. Oto krótki przegląd dostępnych możliwości, który pomoże nam w wybraniu właściwego preparatu.

Płyn hamulcowyPłyn hamulcowyPłyn hamulcowyPłyn hamulcowy

Rola płynu hamulcowego w samochodzie

W jaki sposób stosowanie płynu hamulcowego przekłada się na nasze bezpieczeństwo na drodze? Dzięki niemu reakcja pojazdu na naciśnięcie pedału hamulca będzie szybsza, co skróci czas hamowania.

Jego używanie może również wpłynąć na poprawę stanu technicznego układu hamulcowego. Dzięki niemu znajdujące się wewnątrz elementy gumowe nie będą pęcznieć, a metalowe części rdzewieć. Więcej informacji o właściwościach płynu hamulcowego i jego wymianie znajdziemy tutaj.

Płyn hamulcowyPłyn hamulcowyPłyn hamulcowyPłyn hamulcowy

Jakie rodzaje płynów hamulcowych wyróżniamy?

Ze względu na temperaturę wrzenia, możemy podzielić płyny hamulcowe na:

płyny hamulcowe DOT 3 – produkowane na bazie eteru glikolu. Ich temperatura wrzenia wynosi 205°C dla płynu suchego i 140°C dla mokrego. Spotkamy się z nim często w starszych pojazdach;

płyny hamulcowe DOT 4 – najczęściej stosowane preparaty. W ich składzie znajdziemy eter glikolu i estry boranowe – właśnie ten drugi dodatek wpływa na podwyższenie temperatury wrzenia do 230°C dla płynu suchego i 150°C dla mokrego. Dzięki temu środek zyskuje również większą stabilność podczas eksploatacji;

płyny hamulcowe DOT 4+ - od poprzedniego typu różnią się wyłącznie nieco podwyższonymi parametrami fizykochemicznymi;

płyny hamulcowe DOT 5 – odznaczają się wyjątkową żywotnością – można je stosować w pojazdach nieużywanych przez lata. Skład tego rodzaju preparatów opiera się na silikonie, dlatego też nie absorbują wody – wilgoć przenikająca do układu hamulcowego może zatem skutkować korozją. Temperatura wrzenia dla tej grupy wynosi 160°C dla mokrego i 180°C dla suchego płynu. Specyficzne właściwości tych preparatów sprawiają, że najczęściej znajdują zastosowanie w pojazdach wojskowych;

 

Płyn hamulcowy K2 DOT4 0,5 lPłyn hamulcowy K2 DOT4 0,5 lPłyn hamulcowy K2 DOT4 0,5 lPłyn hamulcowy K2 DOT4 0,5 l

płyny hamulcowe DOT 5.1 – cechuje je temperatura wrzenia równa 260°C dla mokrego i 180°C dla suchego płynu. Powstały w wyniku wymieszania eteru glikolu z odpowiednimi dodatkami;

płyny hamulcowe R3 – znajdziemy je jedynie w starszych typach samochodów, które posiadają tarczowe i bębnowe układy hamulcowe.

Biorąc pod uwagę higroskopijność, czyli możliwość mieszania z wodą, możemy wyróżnić:

płyny higroskopijne – zdolne do absorbowania wody, choć w różnym stopniu. Bazują na takich substancjach, jak olej rycynowy, alkohol, tlenek etylenu, ester boranu lub glikolu i nie tylko. O tej grupy należą płyny typu DOT 3, DOT 4, DOT 4+ i DOT 5.1;

płyny niehigroskopijne – nie absorbują wilgoci i nie można ich połączyć wodą. Najczęściej w ich składzie znajdziemy olej mineralny i silikon. Do tej grupy można zaliczyć płyny typu DOT 5.

Porada eksperta

Płyny typu DOT3, DOT 4 i DOT 5.1 cechują się dość zbliżoną formułą bazującą na higroskopijnych składnikach – można je zatem bez obaw mieszać. Ważne jest tylko, aby zastępować preparaty niższej klasy tymi z wyższej grupy. Powinniśmy jednak uważać na płyn hamulcowy DOT 5, ponieważ nie nadaje się do łączenia z innymi środkami.

Data publikacji: 01.02.2018