Produkty

Konserwacja kosiarki do trawy: jak zadbać o silnik kosiarki?

Konserwacja kosiarki do trawy: jak zadbać o silnik kosiarki?

Wymiana oleju i świec zapłonowych, czyszczenie filtru powietrza i usuwanie resztek trawy – tylko systematyczna konserwacja silnika gwarantuje trwałość i niezawodność urządzenia na lata. Na szczęście większość prac możemy wykonać bez pomocy wyspecjalizowanego serwisu. Sprawdź, na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas konserwacji kosiarki.

kosnerwacja kosiarkiPo pierwsze: wymiana oleju 

Pierwszą wymianę oleju w nowej kosiarce należy wykonać po 5 godzinach pracy urządzenia, zaś kolejne – po 25-50 godzinach. W starszych modelach czynność wykonujemy zwykle przez korek spustowy (znajduje się on w misce olejowej). W nowszych – które często nie mają korków spustowych – należy usunąć olej pompką lub przez wlew. Zasady postępowania mogą się nieco różnić w zależności od modelu pompki – dlatego wszelkie prace należy wykonywać zgodnie z instrukcją obsługi.

Zanim zabierzemy się za zlewanie oleju przez wlew, musimy odłączyć przewód od świecy zapłonowej (dotyczy to wszystkich prac konserwacyjnych przy kosiarce) i usunąć paliwo ze zbiornika. Następnie konieczne jest zabezpieczenie powierzchni wokół kosiarki nieprzesiąkalnym materiałem, olej nie może dostać się do gleby, ponieważ silnie ją zanieczyszcza. Możemy w tym celu zastosować np. duży worek na śmieci lub folię malarską. Poza tym potrzebny nam będzie również pojemnik na zużyty olej – może to być np. stara plastikowa miska.

Zaczynamy od przechylenia kosiarki na bok, tak aby cały olej wylał się z miski olejowej. Pamiętajmy, że zużyty olej nie może być wyrzucony do kosza na śmieci, należy go oddać firmie zajmującej się utylizacją tego typu odpadów. Następnie wlewamy tyle nowego oleju, ile wskazuje poziom maksymalny na miarce. Należy jednak uważać, aby nie wlać oleju za dużo – jego nadmiar będzie szkodliwy dla silnika tak samo jak jego niedobór. 

Po drugie: jakość paliwa

Szacuje się, że paliwo zachowuje swoje właściwości przez 30 dni. Później ulega degradacji, rozwarstwia się, powstają w nim niebezpieczne dla silnika osady (mogą one również zatkać dysze i kanały gaźnika), substancje kleiste i rozpuszczalniki.

Ponadto stare paliwo może:

– niekorzystnie wpłynąć na obroty silnika;

– powodować zwiększoną emisję spalin do atmosfery;

– doprowadzić do utraty mocy lub wydzielania czarnego dymu (co może wskazywać na poważną usterkę silnika).

Dlatego paliwo należy zużywać systematycznie i koniecznie pamiętać o tym, aby nie zostawić pełnego zbiornika na okres zimowy. Pomocny może okazać się specjalny stabilizator, który wydłuży trwałość paliwa od 24 do 36 miesięcy (czas trwania zależy od konkretnego produktu).

Po trzecie: filtr powietrza

W naszej kosiarce może być zamontowany filtr gąbkowy lub papierowy. Zaletą pierwszego jest to, że możemy go dokładnie wyczyścić. W tym celu wystarczy letnia woda z dodatkiem delikatnego detergentu. Filtr pierzemy ręcznie, następnie pozostawiamy go do wyschnięcia i nanosimy na niego niewielką ilość czystego oleju silnikowego.

Nieco trudniej i mniej efektywnie czyści się filtr papierowy, który stosunkowo łatwo można uszkodzić. W tym przypadku lekkiego zabrudzenia sprawdzi się ostrożne odkurzenie filtru. Mocno zabrudzone filtry najlepiej jest od razu wymienić na nowe. Teoretycznie wymiana jest przewidziana co ok. 25 godzin pracy, ale kontrolę stanu filtra zaleca się przeprowadzać raz na 8 godzin pracy.

Po czwarte: świece zapłonowe 

Należy pamiętać o ich wymianie – zużyte świece mogą mieć wpływ m.in. na spadek mocy silnika oraz na zwiększony pobór paliwa. Zaleca się wymieniać je po każdych 100 godzinach pracy albo raz w sezonie, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze.

Po piąte: resztki trawy

Co jakiś czas (optymalnie po każdym koszeniu), należy zdjąć obudowę silnika i sprawdzić, czy nie ma pod nią resztek trawy, które mogą dostać się do elementów motoru, powodując jego uszkodzenie. Jest to niezwykle ważne – w skrajnych przypadkach zaniedbania może doprowadzić nawet do samozapłonu urządzenia.

Źdźbła trawy usuwamy ręcznie lub sprężonym powietrzem. Oprócz tego przynajmniej 2 razy w ciągu sezonu należy oczyścić komorę pod obudową paska napędu kosiarki (mogą dostawać się pod nią ziemia i trawa). W czasie tych prac warto dodatkowo sprawdzić, czy pasek klinowy jest w dobrym stanie – jeśli sparciał lub popękał, to należy go koniecznie wymienić.

Doradca Dział Ogród

Dział Ogród

Powiązane artykuły

Jak działają filtry powietrza?

Jak działają filtry powietrza?
Jeśli chcemy, aby silnik naszej kosiarki spalinowej działał sprawniej przez dłuższy czas, powinniśmy dbać o jego części składowe. Jedną z nich jest fi...
Czytaj więcej

Co każdy ogrodnik powinien wiedzieć o filtrach do narzędzi ogrodniczych?

Co każdy ogrodnik powinien wiedzieć o filtrach do narzędzi ogrodniczych?
Każde urządzenie spalinowe – kosiarka, piła czy traktorek – do prawidłowego działania potrzebuje czystego filtra powietrza i paliwa. Częst...
Czytaj więcej

Konserwacja ogrodowych sprzętów przed zimą

Konserwacja ogrodowych sprzętów przed zimą
Wszelkie ogrodowe maszyny i elektronarzędzia, które służyły nam wielokrotnie podczas sezonu wiosenno-letniego, wymagają po jego zakończeniu odpowiedni...
Czytaj więcej

Komentarze

Ocena i komentarz dla:

Konserwacja kosiarki do trawy: jak zadbać o silnik kosiarki?