Akcesoria przydatne w garażu

Wydzielona przestrzeń na samochód nie tylko ochroni go przed kradzieżą i warunkami atmosferycznymi, ale także pozwoli przeprowadzić mniejsze naprawy i modyfikacje. Jednak by do tego przystąpić, niezbędny nam będzie zestaw narzędzi. Zobaczmy, które akcesoria przydadzą się najbardziej.

zestaw wkrętaków castoramaMiejsce

Zanim zagłębimy się w niuanse, musimy pomyśleć o sortowaniu i przechowywaniu naszych narzędzi. Garaż jest miejscem szczególnie podatnym na gromadzenie się niepotrzebnych elementów i zwykłych śmieci, co może przysporzyć nam sporo problemów przy naprawach. Dlatego jeśli możemy, zainwestujmy w zawieszane tablice z przestawnymi mocowaniami. Z łatwością pomieszczą wszystkie narzędzia dowolnych kształtów i rozmiarów. Na większe sprzęty świetnie nadadzą się półki magazynowe – wytrzymałe i łatwe do odczyszczenia. Do opanowania bałaganu posłuży nam też ustawiony w rogu pomieszczenia kosz na odpadki, a najlepiej osobne pojemniki na plastik i papier.

Wszystkie te elementy najlepiej rozłożyć możliwie przestrzennie, jednak zazwyczaj musimy zadowolić się niestety ograniczoną powierzchnią garażu. Mimo tego powinniśmy znaleźć miejsce również na niezbędne narzędzia.

Wkrętaki i młotek

Przydadzą się nie tylko przy pracy mechanicznej, ale także wokół domu. Będziemy potrzebować co najmniej dwóch śrubokrętów płaskich i krzyżakowych o różnych rozmiarach, najlepiej o solidnych rączkach odpornych na zabrudzenia. Jeżeli majsterkujemy dość często pod maską samochodu, możemy oszczędzić sobie czasu, wybierając wkrętarkę akumulatorową.

Młotek to narzędzie uniwersalne, które na pewno znajdzie zastosowanie podczas prac mechanicznych, dlatego znajdźmy pasujący do ręki i solidny egzemplarz, najlepiej wytoczony z jednego kawałka stali i opatrzony gumowym mocowaniem.

Klucze

Co prawda do większości modeli samochodów załączany jest fabryczny klucz do kół, jednak w praktyce przyda nam się on tylko w nagłych przypadkach. Najlepiej, jeśli w naszym garażu znajdzie się solidny klucz krzyżakowy, a także wersja dynamometryczna, która pozwala na dokręcenie śrub i nakrętek z odpowiednim dociskiem. Do amatorskiego wykorzystania najbardziej uniwersalna będzie końcówka z czopem półcalowym (lub o średnicy śruby równej ¼ cala) i zakresem działania między 30 a 21 Nm. Jeżeli naprawy zdarzają się nam częściej, wybierzmy model z grzechotką. Zadbajmy, by był to klucz z dokładnym pomiarem, dlatego nie decydujmy się na najtańszy.

Wiertarka i szlifierka

Ta pierwsza przyda się nie tylko do nawiercania otworów (koniecznie zaopatrzmy się w wiertła do metalu – nie wybierajmy tych najtańszych z dyskontu czy stacji benzynowej), ale po zamontowaniu szczotki także do szorowania i czyszczenia. Szlifierka lub multiszlifierka, w połączeniu z wyżej wspomnianą wiertarką, pozwoli nam na podstawowe prace na karoserii. Pamiętajmy jednak, by podchodzić do nich z ostrożnością. Oprócz tego pomoże nam przy instalacji części metalowych.

szlifierkaZestaw do lutowania

Używana okazjonalnie, ale niedroga, lutownica, cyna oraz kalafonia (żywica) powinny znaleźć miejsce w naszym garażu.

Podnośnik i rampa

Do pracy przy podwoziu najlepiej nadałby się kanał, jednak mało kto może pozwolić sobie na taką ekstrawagancję. Do dłuższych napraw niezbyt przyda nam się także podnośnik fabryczny (działa wolno i niezbyt stabilnie). Dlatego lepiej zainwestować w wersję hydrauliczną, najlepiej na ruchomej podstawie. Jeżeli nie zamierzamy często majstrować przy podwoziu, wystarczy nam lewarek trapezowy lub, do mniejszych samochodów, hydrauliczny typu „żaba”. Sam podnośnik to za mało, dlatego warto, by w naszym garażu znalazło się miejsce na podstawki zabezpieczające, zwane kobyłkami. Sprawdźmy przed zakupem ich zasięg oraz wytrzymałość.

Do prac przy układzie wydechowym oraz przy myciu i zabezpieczaniu podwozi może przydać się nam rampa najazdowa. Możemy ustawić ją w dowolnym miejscu, jej wysokość wraz z prześwitem pozwoli nam na swobodne wejście pod samochód. Dla wygody pracy w takich warunkach oraz ochrony zdrowia możemy zaopatrzyć się w leżankę na kółkach. Regulowane oparcie na głowę oszczędzi nam bólu szyi i pozwoli swobodnie skupić się na naprawach.

Światło

Prócz silnego oświetlenia w garażu, przyda nam się punktowy halogen na kablu z hakiem. Dodatkowo możemy osadzić go na stelażu, a jeżeli mamy problem z sięgnięciem do wnętrza auta i chcemy mieć wolne ręce, na głowie umieśćmy lampkę diodową na pasku, tzw. czołówkę.

Miary

Suwmiarka idealnie zmierzy średnice, co pozwoli nam na dobranie śrub i gumowych węży, a także na poznanie głębokości bieżnika w oponach. Jeżeli nasz wzrok nie należy do najlepszych, znajdźmy model z cyfrowym wyświetlaczem.

Multimetr to uniwersalny miernik, który pomoże nam przy ładowaniu instalacji elektrycznej, a także sprawdzaniu poprawności działania czujników (choćby ABS). Do amatorskiego użytku nie musimy kupować zaawansowanych modeli z oprogramowaniem zewnętrznym, wystarczy nam podstawowy miernik.

Prostownik

Ładowanie akumulatora należy do rzadkich przypadków, warto jednak się na nie przygotować. Do aut osobowych musimy dobrać model o minimalnym prądzie ładowania co najmniej 6 A. Dla akumulatorów bezobsługowych najlepiej nada się wersja elektroniczna.

Przewody i złączenia

Zapas konektorów, męskich i żeńskich, sprawi że nawet starsze instalacje będą w zasięgu naszych napraw. Zawsze przyda się też kilka przewodów o różnej grubości i długości.

Niezbędna w każdym domu, warsztacie i garażu będzie taśma, zarówna izolacyjna, jak i uniwersalna. Dodatkowo przydadzą się też plastikowe zaciski.

Akcesoria do ochrony i czyszczenia

Pastę polerską lekkościerną wykorzystamy do usuwania mniejszych zarysowań lakieru. Do usuwania i konserwowania powierzchni przyda nam się puszka preparatu miedziowego i smarującego. Do skrobania i oczyszczania kół i podwozia potrzebna nam będzie druciana szczotka, a najlepiej dwie.

Nie zapomnijmy też o ochronie nas samych, dlatego w garażu zawsze na podorędziu powinna znaleźć się para rękawiczek, zwykłych materiałowych do malowania i grubszych, skórzanych lub gumowych, do cięższych prac.

 

Data publikacji: 22.09.2015