Produkty

Automatyka do bram wjazdowych – wybór i montaż

Automatyka do bram wjazdowych – wybór i montaż

Bramy wjazdowe wyposażone w automatyczny system otwierania i zamykania to rozwiązanie zapewniające bardzo wysoki komfort użytkowy. Podstawowymi warunkami ich prawidłowego funkcjonowania są: właściwy dobór napędu, dostosowany kolejno do bramy przesuwnej lub uchylnej, oraz dobrze wykonany montaż. Przedstawiamy niezbędną wiedzę na temat tych aspektów.

AUTOMATYKA DO BRAM PRZESUWNYCH

Informacje od producenta

Najważniejsze parametry, które pozwolą nam właściwie dopasować napęd do konkretnej bramy dostarcza nam producent danej automatyki. Dzięki temu możemy dokładnie dostosować napęd przede wszystkim pod względem wagi i długości bramy. Waga podawana przez producentów oznacza maksymalny ciężar bramy, do jakiej może być użyta automatyka. Długość to z kolei parametr określający maksymalne światło wjazdu, czyli odległość na jaką napęd będzie w stanie w najwyższym stopniu przesunąć bramę. Jest to o tyle ważne, że dobranie zbyt małego światła wjazdu spowoduje, że przez automatycznie otwieraną bramę ciężko będzie swobodnie przejechać.

Napęd bram przesuwnych Linea Slide350
Napęd bram przesuwnych Linea Slide350
Brama przesuwna Londyn 400 x 154 cm prawa
Brama przesuwna Londyn 400 x 154 cm

Moc siłownika

W sytuacji, gdy maksymalny ciężar oraz światło wjazdu bramy są zbliżone do najwyższych możliwych wartości podanych przez producenta danego napędu, powinniśmy zdecydować się na wybór automatyki wyposażonej w siłownik o większej mocy. Zapobiegniemy tym samym przeciążeniu silnika zasilającego pracę napędu. O zapasie mocy decyduje w tym przypadku kilka czynników. Między innymi płynność otwierania się bramy – im jest ona większa, tym mniejszy zapas jest potrzebny do efektywnego funkcjonowania skrzydła. Na względzie należy mieć również materiał wykonania bramy – jeśli jest ona wykonana z drewna, jej ciężar będzie się zwiększał przy nabieraniu wilgoci. Liczy się także konstrukcja bramy – do modeli samonośnych zapas mocy nie powinien być mniejszy niż 30%, zaś do modeli szynowych nie mniejszy niż 50%.

Montaż napędu – podstawowe informacje

Decydując się na montaż automatyki do bramy, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na miejsce mocowania siłownika. Zarówno przy bramach samonośnych, jak i modelach poruszających się na szynie, siłownik powinien być umieszczony na betonowym lub stalowym podwyższeniu, które chroni napęd przez zalaniem. Możemy w tym celu wykonać niewielki fundament betonowy lub solidną konstrukcję stalową. W przypadku bram samonośnych napęd należy zamontować tak, by koło zębate siłownika znalazło się pomiędzy wózkami bramy. Jeśli zaś stosujemy automatykę do bramy szynowej, siłownik powinien zostać usytuowany jak najbliżej słupka. Przy zakupie napędu warto rozważyć model wyposażony w system cichego zamykania, który każdorazowo zwolni skrzydło tuż przed jego domknięciem.

Porada eksperta:

Wybierając automatykę do bramy, niezależnie jakiego rodzaju, powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy siłownik dołączony do zestawu posiada wymaganą klasę szczelności IP. W naszym warunkach minimalna wartość IP dla siłowników wynosi 54. Najbardziej bezpieczne i wydajne jest stosowanie siłowników posiadających klasę szczelności IP65.

Brama z automatem Tola 2 400 x 150 cm
Brama z automatem Tola 2 400 x 150 cm

AUTOMATYKA DO BRAM SKRZYDŁOWYCH

Informacje od producenta

Podobnie jak w przypadku napędów do bram przesuwnych, przy wyborze odpowiedniej automatyki do bram skrzydłowych powinniśmy bazować na granicznych wartościach, podawanych przez producentów konkretnych modeli napędów. Także tutaj powinniśmy pamiętać o tym, że parametry naszej bramy w żadnym z przypadków nie mogą być większe od tych, które znajdziemy w instrukcji obsługi danej automatyki. I tutaj liczy się przede wszystkim waga i długość – w tej sytuacji określa ona jednak maksymalną wartość dla pojedynczego skrzydła. Oprócz tego, bardzo istotna jest również jego wysokość.

Moc siłownika

Decydując się na automatykę do bramy skrzydłowej, powinniśmy uwzględnić około 30-procentowy zapas mocy siłownika. Jego konkretną wartość należy uzależnić przede wszystkim od oporów, jakie może napotkać nasza brama na całorocznym etapie użytkowania – chodzi tutaj m.in. o opory na zawiasach czy odchylanie się skrzydła od pionu. Niebagatelne znaczenie ma tutaj także materiał, z jakiego wykonana jest brama oraz procent jej wypełnienia – im jest on większy, tym większy powinien być zapas mocy. Jeśli chodzi o materiał, to podobnie jak w przypadku bram przesuwnych, uwzględnić należy głównie zmieniający się ciężar drewnianych konstrukcji, których waga zwiększa się przy nabieraniu wilgoci.

Napęd do bram przesuwnych Moovo LN432
Napęd do bram przesuwnych Moovo LN432

Montaż napędu – podstawowe informacje

Jeśli chcemy wyposażyć w napęd bramę skrzydłową, staniemy przed wyborem konkretnego rodzaju siłownika. Mamy tutaj do czynienia z siłownikiem z ramieniem łamanym, z napędem śrubowym lub częściowo ukrytym pod powierzchnią gruntu. Modele z napędem śrubowym możemy zastosować przy wszystkim w bramach skrzydłowych, podobnie jak te częściowo ukryte w gruncie, które wymagają jednak wykonania dodatkowego drenażu w zabudowie siłownika. Elementy z ramieniem łamanym nadają się zaś wyłącznie do bram na słupkach murowanych – betonowych, ceglanych lub kamiennych. Siłowniki montowane są dwuczęściowo – do bocznego słupka oraz bezpośrednio do skrzydła.

CECHY WSPÓLNE

Weryfikacja stanu bramy

Niezależnie od tego, czy w napęd chcemy wyposażyć bramę przesuwną czy skrzydłową, warunkiem zamontowania automatyki jest dobra kondycja samej bramy ogrodzeniowej. Jej konstrukcja powinna być sztywna i stabilna, co przełoży się na jej poprawne funkcjonowanie. Zły stan techniczny skrzydła wjazdowego może być z kolei powodem pojawiania się uszkodzeń stale hamujących pracę napędu. Zanim więc podejmiemy decyzję o zakupie konkretnej automatyki, powinniśmy dokładnie skontrolować bramę. Największą uwagę należy zwrócić przy tym na punkty zamknięcia i otwarcia skrzydła, które nie mogą stanowić oporów dla swobodnego poruszania się bramy. Przed montażem napędu, wszelkie tarcie muszą być wyeliminowane – w przypadku bram przesuwnych częstym elementem wymagającym korekty lub wymiany są profile i wózki jezdne. Co bardzo ważne, należy także sprawdzić równe położenie bramy względem podłoża na całej jej długości.

Porada eksperta:

Należy pamiętać o tym, że jeśli mamy wątpliwości co do solidności konstrukcji naszej bramy, nie musimy rezygnować z montażu automatyki. Ważne jest jednak to, aby siłowniki były wówczas zamocowane na dodatkowo wzmocnionych elementach skrzydeł.

Napęd do bram skrzydłowych Linea ARM400
Napęd do bram skrzydłowych Linea ARM400

Doprowadzenie zasilania

Nawet jeśli na początkowym etapie użytkowania domu z różnych względów decydujemy się na montaż bramy wjazdowej pozbawionej automatycznego napędu, warto już wtedy zaplanować jego ewentualne podłączenie w przyszłości. Mowa tutaj oczywiście o doprowadzeniu instalacji elektrycznej, które może być znacznie utrudnione już po zamontowaniu bramy i zaaranżowaniu posesji prowadzącej od fasady budynku aż do płotu. Uwzględnić należy tutaj zarówno okablowanie zasilające siłownik o mocy 230 V oraz przewody dwużyłowe, pod które podłączymy urządzenia wspomagające, takie jak fotokomórki czy lampy. Pamiętajmy o tym, aby wybierać w tym celu kable przeznaczone do umieszczenia w gruncie. Nie możemy zapominać również o tym, aby zaznaczyć miejsce ich położenia specjalną osłoną izolacyjną z żółtej lub niebieskiej folii.

Pełna kontrola i bezpieczeństwo

Sterowanie napędem do bramy wjazdowej możliwe jest dzięki zastosowaniu anteny, do której przekazywany jest sygnał, najczęściej z pilota (choć może to być też telefon komórkowy czy klawiatura szyfrowa). Wystarczy jeden przycisk, aby skrzydło się otworzyło i kolejny, aby się zamknęło. Wszystkim możemy wygodnie sterować, nie ruszając się z fotela naszego samochodu. Co więcej, używając jednego pilota, możemy mieć kontrolę zarówno nad bramą wjazdową, jak i garażową – wystarczy, że zintegrujemy z pilotem ich automatykę. Nie możemy zapominać też o wyposażeniu naszej automatyki bramowej w fotokomórki, które zapobiegną niepożądanemu zamknięciu się skrzydła w sytuacji, kiedy na linii bramy wjazdowej znajdzie się samochód lub człowiek. Fotokomórka pozwoli nam w pełni bezpiecznie użytkować napęd.

Porada eksperta:

Pamiętajmy o tym, aby napęd do bramy wyposażyć także w wyłącznik kluczykowy, dzięki któremu uda nam się otworzyć skrzydło ręcznie, np. kiedy nasza automatyka ulegnie awarii w trakcie śnieżycy.

Brama Londyn 2 400 x 160 cm
Brama Londyn 2 400 x 160 cm

Montaż

Montaż automatyki do bramy wjazdowej jest zadaniem bardzo wymagającym, stąd też powinniśmy powierzyć go profesjonalnej ekipie. Co prawda musimy się wówczas liczyć z poniesieniem większych kosztów, ale nie narazimy się w ten sposób na utratę gwarancji napędu, który został przez nas niepoprawnie zainstalowany.

Do zamontowania automatyki bramowej niezbędne są takie elementy jak:

- Siłowniki
- Centralka sterująca
- Fotokomórki
- Sygnalizatory świetlne
- Pilot

Doradca Dział Instalacje

Dział Instalacje

Powiązane artykuły

Jak działa piorunochron?

Jak działa piorunochron?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób działa piorunochron? Teraz możesz się tego dowiedzieć! Dzisiaj opowiemy także, jaka jest budowa ins...
Czytaj więcej

Gdy instalacja elektryczna jest przeciążona

Gdy instalacja elektryczna jest przeciążona
W naszych domach korzystamy z różnorodnych sprzętów AGD. I chociaż wpływa to pozytywnie na poziom komfortu życia, to inaczej jest w przypadku instalac...
Czytaj więcej

Piorunochron – potrzeba czy przeżytek?

Piorunochron – potrzeba czy przeżytek?
Kiedyś bardzo popularne, dziś jakby zapomniane i niepotrzebne. O czym mowa? O piorunochronach, w które jeszcze przed laty zaopatrzony był praktycznie ...
Czytaj więcej

Komentarze

Ocena i komentarz dla:

Automatyka do bram wjazdowych – wybór i montaż