Koło do taczki – rozpoznajemy uszkodzenie
Z reguły elementem, który najczęściej powoduje usterkę taczki, jest koło. Rzadziej zniszczeniu ulega jej konstrukcja czy skrzynia ładunkowa bądź uchwyty. Zdarza się, że problem tkwi jedynie w przebitej oponie, którą na dobrą sprawę możemy w takim przypadku naprawić miejscowo i dalej korzystać z obecnego koła do taczki. Bywa jednak również, że usterka jest poważniejsza i naprawy wymagają też inne części koła. Zaliczamy do nich:
- oponę, która może być pełna (tzw. pneumatyczna) bądź wyposażona w dętkę;
- dętkę,
- łożysko, na którym osadzone jest koło,
- felgę – metalową lub plastikową.
Kiedy całe koło do taczki jest do wymiany? Jeśli uszkodzeniu nie uległa wyłącznie opona lub dętka, ale do wymiany nadaje się również łożysko, które może być pęknięte. Wszelkie części możemy starać się wymienić z osobna, jednak często okaże się, że jest to niemożliwe z powodu niedopasowania wymiarów lub po prostu nieopłacalne. Koła do taczek z plastikowymi felgami mogą być bardziej narażone na uszkodzenia łożyska. Opony wykonane ze złej jakości gumy i bieżników także szybciej ulegną starciom i przebiciom.
Pneumatyczne koła do taczek są niepompowane, a wypełnione specjalnym materiałem, co sprawia, że doskonale sprawdzają się na twardych i nierównych podłożach, będąc odpornymi na pękanie i przedziurawienie. Jeśli jednak ulegnie uszkodzeniu, będziemy musieli wymienić je w całości.
W dużej mierze to, jak sprawdzi się nasza taczka zależy od jakości jej koła. Jak je wybrać? Tego dowiemy się z tego artykułu. O tym zaś, jak wybrać odpowiednią do naszych potrzeb taczkę, możemy przeczytać tutaj.
Wymieniamy koło do taczki
Jeśli ustaliliśmy, że konieczna jest całkowita wymiana tego elementu wózka, należy przejść do dzieła. Czego będziemy potrzebowali? Oto lista:
- klucz do odkręcania śrub – najlepszy może okazać się fajkowy czy trzpieniowy z odpowiednią nasadką. Najpewniej będzie to 17 mm lub 19 mm. Możemy również użyć obcęgów;
Uwaga! Może okazać się, że nasz model taczki nie ma możliwości wymiany opony. Przyjrzyjmy się konstrukcji, najlepiej odwracając wózek do góry nogami i opierając ją na skrzyni ładunkowej. Jeśli przy kole nie zauważymy żadnych łączeń, które da się demontować czy modyfikować, oznacza to, że raczej nie da się go wymienić. W takich sytuacjach może być konieczne kupno nowej taczki. Wybierzmy wtedy taką, z której będziemy mogli zdjąć koło i je naprawić bądź wymienić. |
- młotek, który pozwoli nam wyciągnąć koło osadzone na części konstrukcyjnej taczki, o ile zajdzie taka konieczność (starajmy się jednak nie opukiwać gwintu);
- wałek mocujący koło do taczki, który musi być idealnie dopasowany i do koła, i do części mocującej konstrukcji.
Osadzenie nowego koła do taczki nie powinno sprawić nam trudności, jednak pamiętajmy, aby przed jego zakupem dokonać należytych pomiarów i wybrać taki model, który będzie mieścił się w części mocującej, a także nie szorował o dno skrzyni ładunkowej. Zwróćmy uwagę na to, czy do koła dołączono wałek mocujący, który będzie odpowiedni do jego piasty.