Podziemny garaż – czy się opłaci?

Wraz z rosnącymi cenami nieruchomości coraz więcej projektantów oferuje miejsca pod ziemią służące do parkowania samochodów. Czy dla małej wspólnoty mieszkaniowej lub domu jednorodzinnego tego rodzaju inwestycja się opłaci? I jakie formalności należy spełnić?

Koszt garażu wolnostojącego

Zanim przejdziemy do opłacalności projektu podziemnego, warto zapoznać się z kosztami, jakie wiążą się z budową garażu w pobliżu własnego domu. Ponieważ nie jest on traktowany jako budynek gospodarczy, jego budowa musi wiązać się ze zgłoszeniem do starostwa powiatowego lub urzędu miasta na prawach powiatu. W obu przypadkach adresatem powinien być wydział architektury, a w zgłoszeniu musi znaleźć się:

- decyzja o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu,

- oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością oraz potwierdzenie prawa własności,

- projekt budowlany potwierdzony przez architekta (wraz z jego uprawnieniami).

Ten ostatni punkt oznacza pierwszy wydatek, bo choć konstrukcja garażu nie należy do skomplikowanych, wiąże się z opłatą dla specjalisty. Na szczęście na rynku nie brakuje tanich i gotowych rozwiązań, wśród których na pewno znajdziemy satysfakcjonujący nas projekt. Będzie wiązać się z wydatkiem rzędu od 1 000 do 3 000 złotych, a skomplikowane projekty, z wielospadowymi dachami lub inkorporujące istniejącą bryłę domu mogą podnieść cenę.

Samo wykonanie garażu zależne jest od użytych materiałów oraz przeznaczenia budynku. Jednak na potrzeby wyliczeń możemy założyć, że doprowadzenie budowy do stanu zerowego (roboty ziemne, fundamenty, podłogi) to koszt rzędu 7 000 – 9 000 złotych. Postawienie ścian i zadaszenie konstrukcji pochłonie najwięcej, od 15 000 do 22 000 zł, w przypadku bardziej skomplikowanej więźby nawet więcej. Nie zapominajmy o malowaniu, ociepleniu i wykończeniu podłogi, co podniesie koszt inwestycji o kolejne 4 000 – 7 000 złotych, a w zależności od wybranego modelu bramy garażowej musimy wysupłać kolejne 1 500 – 2 000 zł.

Podliczając te koszty, musimy liczyć się z wydatkami od 25 000 w przypadku bardzo oszczędnościowym do 40 000 zł, gdy nie zamierzamy uczestniczyć w pracach i zależy nam na szybkim ukończeniu. Otrzymamy jednak garaż, najczęściej o rozmiarach około 30 m², który posłuży nie tylko do trzymania samochodu, ale także drobnych prac czy składowania produktów i materiałów.

garaż podziemny

Jeżeli budowa garaży jest inwestycją wspólnoty mieszkaniowej, cena może spaść o 5 000 zł, a nawet 10 000 od pojedynczego miejsca ze względu na oszczędności materiałowe i budowlane, a także współdzielenie ścian i dachów.

Alternatywą dla murowanego będzie wykonana z blachy falistej szopa. Jej koszt zamknie się w 7 000 zł, zwykle jest budowana na zamówienie. Pamiętać należy o przygotowaniu podłoża, co oznacza co najmniej 1 000 zł wydanych na wylewkę i wyrównanie. Nie jest to może rozwiązanie zbyt estetyczne i solidne, ale swoją funkcję spełni.

Koszt garażu podziemnego

Garaż podziemny jest popularnym rozwiązaniem w blokach i wielorodzinnych budynkach mieszkalnych w obszarach gęsto zabudowanych. Oferta deweloperów waha się w zależności od miasta, a najdrożej będzie w stolicy. Za garaż w centrum Warszawy możemy zapłacić nawet 60 000 złotych, jednak ta sama przestrzeń na obrzeżach metropolii będzie nas kosztowała do 30 000. W przypadku mniejszych ośrodków, jak Gdańsk czy Wrocław, ceny będą kształtować się od 20 000 na peryferiach do 35 000 zł bliżej centrum. Warto przypomnieć, że wedle rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, na jedno miejsce parkingowe w garażu podziemnym musi przypadać co najmniej 11,5 m², co oznacza, że jego użyteczność nie wykracza poza trzymanie samochodu.

Niekiedy od wykupienia garażu inwestorzy uzależniają podpisanie umowy deweloperskiej, a nierzadko wpływa ona na niższą cenę metra kwadratowego mieszkania. Deweloperzy proponują także wynajem garaży, ceny zazwyczaj mieszczą się od 200 do 500 złotych za rok użytkowania. Niewielka wspólnota mieszkaniowa niestety nie dysponuje środkami finansowymi na przebudowę polegającą na wydrążeniu garażu w stojącym budynku. Budowa podziemnego garażu dla inwestycji jednorodzinnych jest jeszcze bardziej kosztowna, choć z czasem może pojawić się więcej możliwości dla klientów indywidualnych. Obecnie jeśli podziemny garaż nie jest elementem pierwotnego projektu, należy dążyć do zbudowania wersji wolnostojącej.

Data publikacji: 19.01.2015