Produkty

Jaką bramę garażową wybrać?

Jaką bramę garażową wybrać?

Odpowiednio dobrana brama do garażu działa niezawodnie w każdych warunkach i komponuje się z bryłą budynku mieszkalnego, a także nie pozwala na nadmierną ucieczkę ciepła. Oto przegląd rodzajów wrót wiodących do garażu wraz z wyszczególnieniem ich zalet i wad.

Brama uchylna Legbud Gargula Garsta 257 x 209 cm brązowa
Brama uchylna Legbud Gargula Garsta

Brama do garażu – do niedawna uchylana jedynie ręcznie

Kiedy pierwsze automatycznie otwierane i zamykane bramy wjazdowe zaczęły być widoczne na posesjach, były synonimem luksusu, jaki na co dzień oglądaliśmy w telewizji w amerykańskich serialach. Podobnie z bramami prowadzącymi do wnętrza garażu – nawet jeśli nie były wyposażone w automatycznie działający system ich sterowania, odmienny sposób otwierania – od dołu ku górze – dawał nowe możliwości architektoniczne, czego przykładem była możliwość skrócenia dystansu między wjazdem na posesję a bramą garażową. Jeśli tą ostatnią były skrzydłowe, rozwieralne wrota, podczas planowania długości podjazdu uwzględnić należało ich szerokość, tak aby skrzydła bramy nie kolidowały z przygotowanym do wjazdu samochodem.

Z racji swoich gabarytów i wagi bramy garażowe są wymieniane rzadko, zwłaszcza jeśli właściciele należycie dbają o ich konserwację i sprawność działania. Dlatego bramy rozwieralne są użytkowane do dzisiaj – nie tylko te wykonane z metalu, ale również drewniane (deskowe, płycinowe). Jednak w ofercie producentów zajmują coraz mniej miejsca, zastępowane przez inne typy, którymi są:

- bramy uchylne,

- bramy segmentowe,

- bramy rolowane.

Brama garażowa segmentowa Splendoor 2500 x 2150 mm orzech z napędem
Brama garażowa segmentowa Splendoor

Zalety nowoczesnych bram garażowych

Z otwarciem skrzydeł rozwieralnych bramy garażowej starego typu związana była konieczność usunięcia z podjazdu wszelkich przeszkód, takich jak np. zalegający śnieg, co wydłużało czas wyjazdu z posesji, na który składało się również wysiadanie z samochodu, by bramę zamknąć – jeśli pomieszczenie zajmowane przez pojazd sąsiadowało z budynkiem mieszkalnym i było ocieplone, w tym czasie natychmiast się wyziębiało.

Obecnie niezbędna ilość wolnej przestrzeni potrzebnej do swobodnego otwarcia i zamknięcia bramy garażowej skróciła się do jednego metra, jakiego wymagają jedynie bramy uchylne. To spore udogodnienie, ponieważ podjazd może zostać skrócony, a brak przeszkód, jakimi są skrzydła bramy rozwieralnej, daje możliwość łatwiejszego wjazdu do garażu, nawet jeśli ten znajduje się za łukiem.

Zautomatyzowanym systemem sterowania możemy kierować, nie wysiadając z ciepłego wnętrza samochodu, a skrócenie czasu otwarcia bramy, wjazdu/wyjazdu pojazdu i jej zamknięcia pozwala uniknąć całkowitego wyziębienia garażu – sprzyja temu również wyposażenie bram różnego typu w izolację termiczną, skutecznie uniemożliwiającą ucieczkę ciepła.

Czy wiesz, że...?

Zdalne sterowanie otwieraniem i zamykaniem garażu jest udogodnieniem nowoczesnych bram, ale może zostać zamontowane także w użytkowanych skrzydłach rozwieralnych, które wyposaża się w specjalne ramiona. Aby dodatkowo polepszyć parametry tradycyjnej bramy, stosuje się warstwę ocieplenia po jej wewnętrznej stronie, zwłaszcza w garażach sąsiadujących z budynkiem i ogrzewanych – w tym celu stosowana jest wełna mineralna lub styropian.

Bezsprzeczną zaletą nowoczesnych bram jest ich estetyczny wygląd, który – w różnych wariantach – podkreśla linię bryły budynku, z którym garaż sąsiaduje, i stanowi kolorystyczne dopełnienie elewacji. Tym sposobem brama do garażu oprócz swoich podstawowych cech funkcjonalnych ma do spełnienia rolę dekoracyjną, a propozycje poszczególnych producentów i ich realizacje wskazują na to, że z nowymi zadaniami wrota garażowe z powodzeniem sobie poradziły. Świadczy o tym popularność nowoczesnych systemów otwierania bram i odchodzenie w przeszłość skrzydeł rozwieralnych, czemu sprzyja również łatwość wymiany starego typu bramy na nowy i brak konieczności modyfikowania architektonicznego użytkowanego garażu przed zamocowaniem bramy uchylnej, rolowanej lub segmentowej. Co więcej – jeśli właścicielom pomieszczenia dla samochodu doskwierał brak światła naturalnego, nowa brama może zostać wyposażona w przeszklenia lub prześwity umożliwiające przenikanie promieni słonecznych.

Brama garażowa uchylna GSL 2500 x 2125 mm brązowa
Brama garażowa uchylna GSL 2500 x 2125 mm

Brama garażowa uchylna

System uchylny jest najczęściej stosowanym typem bramy garażowej prowadzącej do pomieszczenia przeznaczonego dla pojedynczego pojazdu. W czasie podnoszenia płyta przemieszczana jest za pomocą sprężyn ku sufitowi, dzięki czemu do zagospodarowania pozostaje miejsce na ścianach bocznych, które zająć mogą półki z akcesoriami do doraźnych napraw pojazdu lub majsterkowania. Pośrodku bramy tego typu widoczne jest miejsce na klucz do zamka uruchamiającego system ryglowania – najczęściej jedno- lub dwupunktowy.

Zastosowanie napędu polega na zamocowaniu siłownika w takim miejscu, by ten przez połączenie z mechanizmem wprawiającym w ruch płytę bramy podnosił ją w górę. Precyzyjne zamocowanie bramy uchylnej polega między innymi na dopasowaniu jej uszczelek, co zapobiegnie przenikaniu do wewnątrz zimnego powietrza i wywiewaniu ocieplonego. Jeśli garaż nie jest usytuowany w bryle budynku i nie jest ogrzewany, można wybrać wariant bramy niewyposażonej w warstwę termoizolacji. Spośród nowoczesnych typów bram jedynie uchylny wymaga zachowania wolnej przestrzeni między garażem a stojącym przed nim pojazdem – zwykle wynosi ona 1 m.

Brama garażowa segmentowa 2500 x 2125 mm brąz L z napędem Isomatic
Brama garażowa segmentowa 2500 x 2125 mm

Bramy segmentowe – boczna i górna

W zależności od miejsca usytuowania napędu, brama segmentowa może otwierać się ku górze lub na bok. Drugie z tych rozwiązań będzie bardziej korzystne w tych garażach, które są często otwierane i zamykane w celu umożliwienia wygodnego przejścia jednej osoby – ta nie musi się schylać, aby przedostać się do garażu i jednocześnie uniemożliwić ciepłu ucieczkę z pomieszczenia. Ponieważ jednak brama segmentowa otwierając się, przemieszcza się po prowadnicach do wnętrza garażu, system boczny uniemożliwia dowolne zagospodarowanie ściany, przy której przesuwają się segmenty wrota. Z tego względu bardziej korzystne jest zastosowanie bramy segmentowej górnej. Wybór górnej lub bocznej bramy segmentowej związany jest też ze względami estetycznymi – poszczególne części wrót z wyraźnym podziałem na fragmenty pionowe lub poziome będą pasować do różnych kształtów brył budynków mieszkalnych, jeśli połączone są one z garażami.

Zastosowanie bramy segmentowej w obu wariantach – pionowym i poziomym – nie wymaga zachowania wolnej przestrzeni między wjazdem do garażu a przygotowanym do tego pojazdem. System ten może być z powodzeniem zainstalowany w budynkach z garażami, do których wjeżdża się bezpośrednio od strony ulicy. Na uwagę zasługują też materiały wykonania i wypełnienia (na przykład pianką poliuretanową) bram tego typu, które w połączeniu z perfekcyjnym montażem (dopasowanie uszczelnień, brak mostków termicznych, zastosowanie przegrody termicznej) dają izolację termiczną o parametrach lepszych niż opisane wyżej bramy uchylne i rozwieralne. Nieogrzewane stanowiska samochodów mogą z kolei zostać wyposażone we wrota pozbawione termoizolacji.

Brama garażowa segmentowa Splendoor 2540 x 2125 mm złoty dąb
Brama garażowa segmentowa Splendoor 2540 x 2125 mm złoty dąb

Bramy rolowane

Swoistym odpowiednikiem rolety okiennej jest garażowa brama rolowana, której system otwierania i zamykania jest bardzo podobny i oparty o współdziałanie dopasowanych do siebie prowadnic i pancerza. Stąd też alternatywna nazwa tego systemu – żaluzjowy. Innym podobieństwem jest miejsce usytuowania kasety (w tym wypadku z wałem napędowym), które w zależności od modelu bramy znajduje się na zewnątrz garażu lub w jego wnętrzu.

Czy wiesz, że...?

Elektryczny napęd tego typu bramy wspomagany jest u niektórych producentów w korbę umożliwiającą jej ręczne otwieranie i zamykanie, co jest rozwiązaniem niezbędnym do „analogowego" sterowania bramą w przypadku braku w dostawie prądu elektrycznego. Innym zabezpieczeniem jest specjalny akumulator napędu zasilany energią słoneczną.

Podobnie jak w przypadku innych systemów bramowych, żaluzjowy dostępny jest w dwu wersjach – z termoizolacją lub bez niej. Co ważne – o ile użytkowana przez nas i niewyposażona w warstwę izolacji brama rozwieralna lub uchylna może zostać w dowolnym czasie dodatkowo wzbogacona o powłokę odgradzającą garaż od warunków zewnętrznych, brama rolowana i segmentowa – z racji ich konstrukcji – nie mogą być w ten sposób zmodyfikowane.

Brama uchylna Ecostar 2500 x 2125 mm
Brama uchylna Ecostar 2500 x 2125 mm

Na co zwracać uwagę przy wyborze bramy garażowej?

Każdy z opisanych typów bram powinien charakteryzować się niezawodnością działania w każdych warunkach pogodowych, solidnością zamocowania, zabezpieczeniem przed niepowołanym otwarciem lub podważeniem, odpowiednią do danego garażu odpornością termiczną i wilgociową. Jeśli garaż stanowi część budynku mieszkalnego, sposób jego otwierania i zamykania powinien być też cichy, czemu służy na przykład zastosowanie uszczelek szczotkowych na szynach bramy rolowanej. Jeśli zdecydujemy się na wybór wrót z napędem, warto zwrócić uwagę na możliwość ich alternatywnego otwierania, obecność lampy sygnalizacyjnej, automatyczne ryglowanie i funkcję łagodnego startu i spowolnionego zamknięcia, a także unieruchomienia, jeśli wrota natrafią na przeszkodę.

Równie ważną kwestią, ponieważ dotyczącą optycznego postrzegania budynku mieszkalnego połączonego z garażem, jest wygląd bramy. Producenci proponują różne materiały wykonania wrót, a także ich wykończenia – od drewnopodobnego po niemal dowolny kolor.

Porada eksperta:

Zastosowanie kontrastowe czarnej lub ciemnej bramy garażowej w połączeniu z jasnym kolorem elewacji jest korzystnym sposobem na jej urozmaicenie. Decydując się na jego wykorzystanie, zwróćmy wcześniej uwagę na materiał wykonania wrót i ich usytuowanie względem stron świata: na wystawionej na południe lub południowy-zachód bramie metalowej z barwą nieodbijającą światła słonecznego może wystąpić efekt bimetaliczny skutkujący trwałym odkształceniem powierzchni. Aby uchronić się przed tym zagrożeniem, konieczne będzie uprzednie wyposażenie bramy w dodatkowe elementy usztywniające.

Doradca Dział Budowlany

Dział Budowlany

Powiązane artykuły

Brama garażowa – jaką wybrać?

Brama garażowa – jaką wybrać?
Coraz więcej osób wyprowadza się z centrum miasta do domków jednorodzinnych. Tam w końcu nie muszą szukać w nieskończoność miejsca do pa...
Czytaj więcej

Konserwacja i naprawa bramy garażowej

Konserwacja i naprawa bramy garażowej
Głośna praca, blokujące się skrzydło czy niesprawne sprężyny wskazują na to, że brama garażowa nie funkcjonuje we właściwy sposób. Jej wymiana nie jes...
Czytaj więcej

Jak konserwować automatyczną bramę garażową

Jak konserwować automatyczną bramę garażową
Aby uniknąć przykrych niespodzianek w zimie, kiedy samochód zamiast w garażu stać musi na podjeździe, przyda się regularna dbałość o niektóre z elemen...
Czytaj więcej

Komentarze

Ocena i komentarz dla:

Jaką bramę garażową wybrać?