Produkty

Jaka brama garażowa jest najlepsza? Pomagamy w wyborze

Jaka brama garażowa jest najlepsza? Pomagamy w wyborze

Odpowiednio dobrana brama do garażu działa niezawodnie w każdych warunkach i komponuje się z bryłą budynku mieszkalnego, a także nie pozwala na nadmierną ucieczkę ciepła. Jaka brama garażowa będzie najlepsza dla Ciebie? Oto przegląd rodzajów bram wiodących do garażu, wraz z wyszczególnieniem ich zalet i wad.

Przejdź do następnych akapitów:

Brama do garażu – do niedawna uchylana jedynie ręcznie

Kiedy pierwsze automatycznie otwierane i zamykane bramy wjazdowe zaczęły być widoczne na posesjach, były synonimem luksusu, jaki na co dzień oglądaliśmy w telewizji w amerykańskich serialach. Podobnie z bramami prowadzącymi do wnętrza garażu – nawet jeśli nie były wyposażone w automatycznie działający system ich sterowania, odmienny sposób otwierania – od dołu ku górze – dawał nowe możliwości architektoniczne, czego przykładem była możliwość skrócenia dystansu między wjazdem na posesję a bramą garażową. 

Jeśli tą ostatnią były skrzydłowe, rozwierne drzwi, podczas planowania długości podjazdu uwzględnić należało ich szerokość, tak aby skrzydła bramy nie kolidowały z przygotowanym do wjazdu samochodem. Z racji swoich gabarytów i wagi, bramy garażowe są wymieniane rzadko, zwłaszcza jeśli właściciele należycie dbają o ich konserwację i sprawność działania. 

Bramy rozwierne są użytkowane do dzisiaj – nie tylko te wykonane z metalu, ale również drewniane (deskowe, płycinowe). Jednak w ofercie producentów zajmują coraz mniej miejsca, zastępowane przez inne typy, którymi są: bramy uchylne, bramy segmentowe oraz bramy rolowane. 

Jaką bramę garażową wybrać? Asortyment jest ogromny, dlatego przygotowaliśmy zbiór kluczowych kwestii, na które warto zwrócić uwagę.

Zalety nowoczesnych bram garażowych

Z otwarciem skrzydeł rozwiernych bramy garażowej starego typu, związana była konieczność usuwania z podjazdu wszelkich przeszkód, takich jak np. zalegający śnieg, co wydłużało czas wyjazdu z posesji. Do niedogodności zaliczało się także każdorazowe wysiadanie z samochodu, by bramę zamknąć. Jeśli pomieszczenie zajmowane przez pojazd sąsiadowało z budynkiem mieszkalnym i było ocieplone, w tym czasie natychmiast się wyziębiało.

Obecnie niezbędna ilość wolnej przestrzeni potrzebnej do swobodnego otwarcia i zamknięcia bramy garażowej, skróciła się do jednego metra, jakiego wymagają jedynie bramy uchylne. To spore udogodnienie, ponieważ podjazd może zostać skrócony, a brak przeszkód, jakimi są skrzydła bramy rozwiernej, daje możliwość łatwiejszego wjazdu do garażu, nawet jeśli ten znajduje się za łukiem.

Zautomatyzowanym systemem sterowania możemy kierować, nie wysiadając z ciepłego wnętrza samochodu, a skrócenie czasu otwarcia bramy, wjazdu/wyjazdu samochodu i jej zamknięcia, pozwala uniknąć całkowitego wyziębienia garażu – sprzyja temu również wyposażenie bram różnego typu w izolację cieplną, skutecznie uniemożliwiającą ucieczkę ciepła.

Czy wiesz, że...?


Zdalne sterowanie otwieraniem i zamykaniem garażu jest udogodnieniem nowoczesnych bram, ale może zostać zamontowane także w użytkowanych skrzydłach rozwiernych, które wyposaża się w specjalne ramiona. Aby dodatkowo polepszyć parametry tradycyjnej bramy, stosuje się warstwę ocieplenia po wewnętrznej stronie, zwłaszcza w garażach sąsiadujących z budynkiem i ogrzewanych – w tym celu stosowana jest wełna mineralna lub styropian.

Bezsprzeczną zaletą nowoczesnych bram, jest ich estetyczny wygląd, który – w różnych wariantach – podkreśla linię bryły budynku, z którym garaż sąsiaduje. Stanowi on także kolorystyczne uzupełnienie elewacji. Tym sposobem, brama do garażu, oprócz swoich podstawowych cech funkcjonalnych, ma do wypełnienia także funkcję dekoracyjną, a propozycje poszczególnych producentów i ich realizacje wskazują na to, że z nowymi zadaniami wrota garażowe, z powodzeniem sobie poradziły. 

Świadczy o tym popularność nowoczesnych systemów otwierania bram i odchodzenie w przeszłość skrzydeł rozwiernych. Sprzyja temu również łatwość wymiany starego typu bramy na nowy i brak konieczności modyfikowania architektonicznego, użytkowanego garażu przed zamocowaniem bramy uchylnej, rolowanej lub segmentowej. Co więcej – jeśli właścicielom pomieszczenia dla samochodu doskwierał brak światła naturalnego, nowa brama może zostać wyposażona w przeszklenie lub prześwit umożliwiający przenikanie promieni słonecznych.

Zobacz również: Garaż bez pozwolenia – czy jego budowa jest możliwa? Rozwiewamy wątpliwości

jaka-brama-garazowa

Brama garażowa – jaką wybrać? Wady i zalety bramy uchylnej 

Jeśli zastanawiasz się, jaka brama garażowa będzie wygodnym rozwiązaniem, zwróć uwagę na system uchylny. Jest on najczęściej stosowanym typem bramy garażowej, prowadzącej do pomieszczenia przeznaczonego dla pojedynczego pojazdu. W czasie podnoszenia płyta przemieszczana jest za pomocą sprężyn ku sufitowi, dzięki czemu do zagospodarowania pozostaje miejsce na ścianach bocznych, które zająć mogą półki z akcesoriami do doraźnych napraw pojazdu lub majsterkowania. Pośrodku bramy tego typu, widoczne jest miejsce na klucz do zamka uruchamiającego system ryglowania – najczęściej jedno lub dwupunktowy.

Zastosowanie napędu polega na zamocowaniu siłownika w takim miejscu, by ten przez połączenie z mechanizmem wprawiającym w ruch płytę bramy, podnosił ją w górę. Precyzyjne zamocowanie bramy uchylnej polega między innymi na dopasowaniu jej uszczelek, co zapobiegnie przenikaniu do wewnątrz zimnego powietrza i wywiewaniu ocieplonego. Jeśli garaż nie jest usytuowany w bryle budynku i nie jest ogrzewany, można wybrać wariant bramy niewyposażonej w warstwę termoizolacji. Spośród nowoczesnych typów bram, jedynie uchylny wymaga zachowania wolnej przestrzeni między garażem a stojącym przed nim pojazdem – zwykle wynosi ona 1 m.

Bramy segmentowe – boczna i górna

W zależności od miejsca usytuowania napędu brama segmentowa może otwierać się ku górze lub na bok. Drugie z tych rozwiązań będzie korzystniejsze w tych garażach, które są często otwierane i zamykane, w celu umożliwienia wygodnego przejścia jednej osoby. Ta nie musi się schylać, aby przedostać się do garażu i jednocześnie uniemożliwić ciepłu ucieczkę z pomieszczenia. Ze względu na to, że brama segmentowa otwierając się, przemieszcza się po prowadnicach do wnętrza garażu, system boczny uniemożliwia dowolne zagospodarowanie ściany, przy której przesuwają się segmenty wrót. 

Z tego względu korzystniejsze jest zastosowanie bramy segmentowej górnej. Wybór górnej lub bocznej bramy segmentowej związany jest też ze względami estetycznymi – poszczególne części wrót z wyraźnym podziałem na fragmenty pionowe lub poziome, będą pasować do różnych kształtów brył budynków mieszkalnych, jeśli połączone są one z garażami.

Zastosowanie bramy segmentowej w obu wariantach – pionowym i poziomym – nie wymaga zachowania wolnej przestrzeni między wjazdem do garażu a przygotowanym do tego pojazdem. System ten może być z powodzeniem zainstalowany w budynkach z garażami, do których wjeżdża się bezpośrednio od strony ulicy. 

Na uwagę zasługują też materiały wykonania i wypełnienia (na przykład pianka poliuretanowa) bram tego typu, które w połączeniu z perfekcyjnym montażem (dopasowanie uszczelnień, brak mostków termicznych, zastosowanie przegrody termicznej) dają izolację termiczną o parametrach lepszych, niż opisane wyżej bramy uchylne i rozwierne. Nieogrzewane stanowiska samochodów, mogą z kolei zostać wyposażone we wrota pozbawione termoizolacji.

Bramy rolowane

Swoistym odpowiednikiem rolety okiennej, jest garażowa brama rolowana, której system otwierania i zamykania jest bardzo podobny i oparty o współdziałanie dopasowanych do siebie prowadnic i pancerza. Stąd też alternatywna nazwa tego systemu – żaluzjowy. Innym podobieństwem jest miejsce usytuowania kasety (w tym wypadku z wałem napędowym), które w zależności od modelu bramy znajduje się na zewnątrz garażu lub w jego wnętrzu.

Czy wiesz, że...?


Elektryczny napęd tego typu bramy wspomagany jest u niektórych producentów w korbę umożliwiającą jej ręczne otwieranie i zamykanie, co jest rozwiązaniem niezbędnym do „analogowego” sterowania bramą w przypadku braku w dostawie prądu elektrycznego. Innym zabezpieczeniem jest specjalny akumulator napędu zasilany energią słoneczną.

Podobnie jak w przypadku innych systemów bramowych, system żaluzjowy dostępny jest w dwu wersjach – z termoizolacją lub bez niej. Co ważne – o ile użytkowana przez nas i niewyposażona w warstwę izolacji brama rozwierna lub uchylna, może zostać w dowolnym czasie dodatkowo wzbogacona o powłokę odgradzającą garaż od warunków zewnętrznych, bramy rolowana i segmentowa – z racji ich konstrukcji – nie mogą być w ten sposób zmodyfikowane.

Przeczytaj także: Jaki garaż wybrać – blaszany, murowany czy drewniany? Podpowiada

jaka-brama-garazowa

Jaka brama garażowa będzie najlepsza i na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Każdy z opisanych typów bram powinien charakteryzować się niezawodnością działania w każdych warunkach pogodowych, solidnością zamocowania, zabezpieczeniem przed niepowołanym otwarciem lub podważeniem, odpowiednią do danego garażu odpornością termiczną i przeciwwilgociową. Jeśli garaż stanowi część budynku mieszkalnego, sposób jego otwierania i zamykania powinien być też cichy, czemu służy na przykład zastosowanie uszczelek szczotkowych na szynach bramy rolowanej. 

Jeśli zdecydujemy się na wybór wrót z napędem, warto zwrócić uwagę na możliwość ich alternatywnego otwierania. Istotna jest  obecność lampy sygnalizacyjnej, automatyczne ryglowanie, funkcja łagodnego startu i spowolnionego zamknięcia, a także unieruchomienia, jeśli wrota natrafią na przeszkodę.

Równie ważną kwestią, ponieważ dotyczącą optycznego postrzegania budynku mieszkalnego połączonego z garażem, jest wygląd bramy. Producenci proponują różne materiały wykonania wrót, a także ich wykończenia – od drewnopodobnego po niemal dowolny kolor.

Porada eksperta:
Zastosowanie kontrastowe czarnej lub ciemnej bramy garażowej w połączeniu z jasnym kolorem elewacji jest korzystnym sposobem na jej urozmaicenie. Decydując się na jego wykorzystanie, zwróćmy wcześniej uwagę na materiał wykonania wrót i ich usytuowanie względem stron świata: na wystawionej na południe lub południowo-zachodni kierunek bramie metalowej z barwą nieodbijającą światła słonecznego, może wystąpić efekt bimetaliczny, skutkujący trwałym odkształceniem powierzchni. Aby uchronić się przed tym zagrożeniem, konieczne będzie uprzednie wyposażenie bramy w dodatkowe elementy usztywniające.

Jaka brama garażowa? Najlepsza opcja to ta… z Castoramy!

Solidna, wygodna w obsłudze, dopasowana do estetyki podjazdu – taka powinna być brama garażowa. Jaka najlepiej spełni Twoje oczekiwania? Po lekturze naszego artykułu z pewnością znasz odpowiedź na to pytanie!

Koniecznie sprawdź także asortyment Castoramy. Znajdziesz u nas nie tylko nowoczesne i praktyczne bramy garażowe, ale i akcesoria do bram czy systemy ogrodzeniowe. Chętnie pomożemy Ci w wyborze idealnego rozwiązania w korzystnej cenie!

Doradca Dział Ogród

Dział Ogród

Powiązane artykuły

Brama garażowa – jaką wybrać?

Brama garażowa – jaką wybrać?
Coraz więcej osób wyprowadza się z centrum miasta do domków jednorodzinnych. Tam w końcu nie muszą szukać w nieskończoność miejsca do pa...
Czytaj więcej

Konserwacja i naprawa bramy garażowej

Konserwacja i naprawa bramy garażowej
Głośna praca, blokujące się skrzydło czy niesprawne sprężyny wskazują na to, że brama garażowa nie funkcjonuje we właściwy sposób. Jej wymiana nie jes...
Czytaj więcej

Jak konserwować automatyczną bramę garażową

Jak konserwować automatyczną bramę garażową
Aby uniknąć przykrych niespodzianek w zimie, kiedy samochód zamiast w garażu stać musi na podjeździe, przyda się regularna dbałość o niektóre z elemen...
Czytaj więcej

Komentarze

Ocena i komentarz dla:

Jaka brama garażowa jest najlepsza? Pomagamy w wyborze