Ilość i rodzaj zabezpieczeń rowerowych należy dobrać tak, aby zapewniały wysoki poziom ochrony i jednocześnie były dopasowane do potrzeb. Jeśli zostawiamy rower na chwilę przed sklepem i zależy nam na czasie, nie będziemy zakładać blokady na koło, siodełko i ramę – szukamy sposobu na szybkie zabezpieczenie pojazdu. Złożone sposoby zastosujemy, przechowując rower na parkingu, w schowku lub piwnicy. Żadne zapięcie nie da nam stuprocentowej gwarancji, ale może skutecznie zniechęcić złodzieja przed połakomieniem się na nasz jednoślad.
Linka do roweru – kiedy może się przydać?
Pleciona stalowa linka powleczona plastikową osłoną może mieć różną grubość – nie ma jednak takiej, na którą nie znajdą się odpowiednie nożyce. Kiedy jednak mogą przydać się linki? Posłużą jako dodatkowe zabezpieczenie i wykorzystamy je na przykład:
- do przypięcia koła do ramy, podczas gdy sam rower przytwierdzony jest np. do słupa za pomocą łańcucha lub U-locka,
- do przypięcia roweru do barierek balkonu na wyższych piętrach budynku,
Uwaga! Nawet 10 piętro nie stanowi dla niektórych złodziei problemu. Dokonują oni rabunku sposobem „na wędkę”, podciągając na dach rower na linach z hakami. Zwykła linka rowerowa w tym przypadku może uchronić rower przed kradzieżą. |
- do zamocowania roweru w monitorowanej komórce lub specjalnej, chronionej rowerowni w bloku.
Skuteczne zabezpieczenia rowerowe
Zostawiając rower na ulicy, wybierzmy lepsze rodzaje zabezpieczeń. Co mamy do wyboru?
U-lock – jest wykonany z stali i przypomina pałąk. Warto zwrócić uwagę na to, czy stal jest utwardzana i czy zamek ma ochronę przed podważaniem. Średnica pałąka powinna wynosić nie mniej niż 12 mm. U-lock zawsze należy przypinać w taki sposób, aby obejmował koło, ramę i np. wysoki słup solidnie przytwierdzony do podłoża.
Łańcuch do roweru – jest ciężki, ale zapewnia wysoką ochronę. Trudno jednoznacznie ocenić, które zabezpieczenie jest lepsze, ale łańcuch jest na pewno wygodniejszy do zapięcia niż U-Lock. Niektórymi możesz przypiąć nawet dwa rowery do jednej barierki czy słupa. Minusem łańcucha jest jego ciężar – na dłuższych wycieczkach może być uciążliwy.
Najczęstsze błędy popełniane przy zabezpieczaniu rowerów przed kradzieżą
1. Przypinanie roweru tylko za koło – koło rowerowe można w kilka chwil wymontować. W jednośladach górskich lub trekkingowych z szybkozamykaczami, do zdemontowania koła potrzeba zaledwie kilkunastu sekund – złodziej zabierze ramę, nam zostanie jedynie koło.
2. Przypinanie roweru do łatwych do przecięcia krat, ogrodzeń, prętów o małej średnicy.
3. Zostawianie nieprzypiętego roweru w piwnicy, schowkach, na klatkach schodowych.
4. Przypinanie roweru do niskich znaków i słupów – jednoślad można podnieść i zabezpieczenie po prostu przełożyć przez słup.
5. Pozostawianie przy rowerze cennych akcesoriów łatwych do zdemontowania, np. liczników, lamp, siodełek, bidonów itp.