Co przyda nam się w garażu przed zimą?

Na pytanie jak zabezpieczyć samochód przed chłodem odpowiedź jest jedna – przyda nam się garaż. Ale samo jego posiadanie nie rozwiąże jeszcze wszystkich problemów.

garaż zimąGaraż może być częścią naszej posesji – i wtedy to my za niego odpowiadamy – albo możemy go wynajmować w boksach i wtedy obowiązek zachowania wszystkich wymogów spoczywa na właścicielu. Minimalne wymiary garażu określone w przepisach to 2,7 m szerokości, 5,5 m długości i 2,2 m wysokości. Czy jednak są to idealne wielkości? Nad ewentualną rozbudową musimy pomyśleć jeszcze przed nastaniem mrozów. Może się okazać, że nasze gospodarstwo domowe powiększyło się np. o motocykl, nową kosiarkę czy komplet mebli ogrodowych, na które nie ma innego miejsca do przechowywania. A może będziemy tam składować drewno do kominka? To ostatni dzwonek na wykonanie dobudówki.

Odpowiednie ogrzewanie

W garażu powinna się utrzymywać dodatnia temperatura. Sprawdźmy więc, czy nasza brama garażowa jest wystarczająco szczelna. Być może już teraz potrzebuje wymiany, a co najmniej lepszej izolacji, zwłaszcza w miejscu tzw. mostków termicznych. Garaż nie musi być ogrzewany, jednak zimą czasem będziemy zmuszeni korzystać z grzejnika. Upewnijmy się, że mamy dostępne gniazdo elektryczne do podłączenia na prąd trójfazowy. Jeśli mamy w garażu instalację wodociągową, wówczas musimy dbać o to, by temperatura nie spadła poniżej 5° C.

Przepisy regulują kwestię wentylacji:

- W przypadku garażu nieogrzewanego może być ona naturalna – odbywać się przez otwory i nieszczelności. Ale za każdym razem musi to być min. 400 m2 na jedno stanowisko samochodu.

- Wentylacja grawitacyjna odpowiednia jest w garażu ogrzewanym naziemnym lub częściowo zagłębionym. Tu ponad dach jest wyprowadzony kanał wentylacyjny o wysokości nie mniejszej niż 3 m, co zapewnia co najmniej 1,5-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

- Wentylacja mechaniczna w garażu w bryle domu lub poniżej powierzchni terenu składa się z mechanicznego wyciągu powietrza i kompensacji świeżym powietrzem. Wyciąg znajduje się na dwóch poziomach: 20 cm od posadzki i tuż pod sufitem. Ponieważ spaliny są cięższe od powietrza, 75% zanieczyszczeń jest usuwanych tym pierwszym otworem. Wentylacja mechaniczna działa w oparciu o czujki tlenku węgla. Jeśli mamy samochód z instalacją gazową, czujki powinny reagować na stężenie gazu płynnego.

Dodatnia temperatura to nie wszystko

Nawet jeśli kontrolujemy temperaturę w garażu, nie oznacza to pełnego bezpieczeństwa samochodu. Środki chemiczne, którymi są posypywanłopata do śniegue jezdnie, przyspieszają rdzewienie. O korozję łatwo szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z kilkoma stopniami powyżej zera, kiedy nie jest na tyle ciepło, by woda szybko samodzielnie odparowała. Specjaliści mechanicy doradzają mycie pojazdu z zewnątrz i od spodu, zanim zostawimy samochód w garażu na zimę. Jeśli przykrywamy auto pokrowcem, pamiętajmy, że nie może on przylegać bezpośrednio do jego powierzchni i też powinien mieć odpowiednią wentylację.

Niekiedy przy wielkim obrazie łatwo zapomnieć o szczegółach. Pamiętajmy więc, żeby przed zimą w naszym garażu znalazły się takie akcesoria, jak łopata do odśnieżania, szczotka ze zmiotką, płyn do zamarzających zamków i – na wszelki wypadek – grzejnik.

Data publikacji: 17.11.2014